Wartość rynku handlu w internecie wynosi obecnie 58 miliardów złotych.

Liczba ta rośnie w naszym kraju w tempie 16% rocznie, w tym względzie pokonujemy nawet europejską czołówkę (Wielka Brytania -14,9%, Niemcy – 11,4% ). Ponadto już 8% z wszystkich sprzedaży odbywa się w internecie, oznacza to że na 100 transakcji 8 jest zawieranych online!

Powoli zbliżamy się do światowej średniej, która wynosi około 10%. 58 miliardów złotych to nadal znikoma liczba przy wartości rynku sklepów fizycznych, jednak ta odnotowuje wzrosty na poziomie jedynie 2 – 3% rocznie.

E-Commerce to prawdziwy boom, fala która wzrasta na naszych oczach i która będzie rosła dalej i szybciej. Na tej fali wzrósł jeden z najbogatszych ludzi na świecie, Jeff Bezos, twórca Amazona, który w 1990 roku kiedy zakładał swoją firmę, został wyśmiany przez kolegów.

W tym artykule przedstawię Ci 7 powodów, dla których warto rozważyć założenie działalności związanej z e-commerce, czyli jednej z najbardziej obiecujących form biznesu w 2019 roku.

 

1. E-commerce rozwija się szalenie dynamicznie, a Ty możesz uczestniczyć w tym rozwoju

Przewidywania statystyczne są zgodne, rynek e-commerce ciągle się rozwija, co przedstawiają poniższe dane:

 

Znalezione obrazy dla zapytania retail ecommerce sales

Wartość rynku handlu internetowego wzrosła ponad dwukrotnie między 2014 a 2018 rokiem!

Tendencja ta, wyrażona na górze w dolarach, pokrywa się z tą w naszym kraju, tutaj również handel internetowy staje się coraz większą częścią gospodarki. Trend jest jasny i idzie w jednym kierunku – w górę.

2. Myślisz, że jest za późno?

 

Nic bardziej mylnego…!

Zadaj sobie pytanie: Ilu Twoich znajomych kupuje w internecie?

Zapewne Twoja odpowiedź będzie brzmiała: “większość”, ale zgodnie z badaniami statystycznymi, tylko 56% polskich internautów dokonało kiedykolwiek zakupu internetowego.

Tak, 56%, a co z pozostałymi 44%?

Oznacza to, że ponad 11 milionów Polaków jeszcze nigdy nie dokonała zakupu online.

11 milionów potencjalnych nowych klientów. Doba zakupów internetowych dopiero się zaczyna, ten rynek dopiero dojrzewa.

Z czego wynika tak dynamiczny wzrost wartości rynku e-commerce?

Młodzi ludzie wychowani w dobie dominacji cyfrowej informacji od zawsze sięgali po tego typu rozwiązania, ale coraz większa rzesza ludzi starszych przekonuje się do robienia zakupów online. Dlaczego?

4 najważniejsze powody:

 

1) Dostęp do ponad 90 milionów produktów

Niektórzy z czytelników będą zapewne pamiętać czasy, w których możliwość kupienia pomarańczy, czy czekolady uznawana była za rzadki luksus.

Czasy, w których na półkach stały maksymalnie 3 produkty.

Dzisiaj rzadkością jest by w internecie brakowało czegoś czego chcemy.

2) Kupowanie w internecie jest szybkie i wygodne

Nigdy wcześniej robienie zakupów nie było takie proste. Od posiadania nowego przedmiotu dzieli nas zaledwie kilkanaście sekund – tyle zajmuje kilka kliknięć.

Coraz więcej Polaków kupuje też za pomocą urządzeń mobilnych. Według badań firmy pwc, już 17% Polaków kupuje za pomocą smartfonu przynajmniej raz w tygodniu.

3) Możesz szybko porównać setki ofert na raz

Kupując w internecie, możemy porównać daną ofertę z setką innych pod kątem interesującej nas cechy.

Najczęściej jest to cena. Dzięki takim serwisom jak Ceneo, czy Skąpiec.pl zaoszczędzamy czas, pieniądze i mamy pewność, że wybraliśmy najlepszą ofertę.

4) Możesz kontrolować wydatkowaną kwotę

Kiedyś jako dziecko wpadłem na taki pomysł: “Czemu na koszyku sklepowym nie ma wyświetlacza, który w momencie wkładania produktów do koszyka, wyświetlałby cenę naszych zakupów?”.

Byłem naiwny, o ile klienci zaoszczędzili by pieniądze, o tyle sklepy mogłyby na tym dużo stracić. Znacznie trudniej będzie zrezygnować z zakupu, jeśli dowiemy się o cenie przy kasie.

W przypadku kupowania produktów online nie ma takiego problemu, tutaj nasz koszyk jest aktualizowany w czasie rzeczywistym, dodatkowo z jego pozycji używać można kodów rabatowych – a cena od razu się zmienia

2. Zastój, czy dynamiczny wzrost – w czym chcesz uczestniczyć?

 

Przechodząc codziennie przez jedną z ulic prowadzących do Starego Miasta w Krakowie, widzę coraz większą liczbę zamkniętych sklepów.

Czasami w ich miejscu powstaje nowy sklepik, tylko po to by zbankrutować po miesiącu.

Tendencję tę widać w wielu polskich miastach.

Nie oznacza to, że wartość rynku sklepów fizycznych maleje, nadal opłacalne może być otwarcie sklepu fizycznego, ale rynek ten rozwija się znacznie wolniej niż rynek handlu internetowego, całe 6 razy wolniej!

Przedstawia to kolejna statystyka z Stanów Zjednoczonych, trend ten jest jednak odzwierciedlony w naszym kraju.

|

Gdzie wolałbyś działać? W rozwijającej się i ciągle rosnącej niszy, czy w niszy, która apogeum wzrostu  przeszła już dawno temu?

Dla mnie odpowiedź jest prosta…

3. Dysponujesz niewielkim kapitałem?Oto 2 powody dla których to nie problem

 

Koszty prowadzenia działalności w internecie, są znacznie mniejsze niż prowadzenia sklepu fizycznego.

Dlaczego?

Po pierwsze, nie musimy wynajmować lokalu, płacić za czynsz i media.

Po drugie, nie musimy płacić za wyposażenie sklepu i zatowarowanie (jeśli zdecydujemy się na dropshipping, o którym więcej piszę poniżej). Oto dokładne zestawienie kosztów:

1) Sklep stacjonarny

  • Lokal: od 1000 do nawet 10000 zł, w zależności od lokalizacji oraz wielkości Oto dwa przykłady lokali użytkowych do wynajęcia w Krakowie, gdzie mieszkam.

 1) Mały lokal, w dodatku zlokalizowany poza centrum:

2) Większy lokal, bliżej centrum:

 

Powyższe koszty nie zawierają opłaty za media, więc miesięczny koszt samego utrzymania lokalu jest jeszcze większy.

  • Wyposażenie sklepu: od 20 do 50 tysięcy złotych  W tę cenę wchodzą też takie obiekty jak: lodówki, kasy czy regały
  • Zatowarowanie: od 20 do 50 tysięcy złotych
  • Koszty otwarcia: około 2000 złotych
  • Koszty prowadzenia działalności gospodarczej (księgowość, ZUS): około 1400 złotych
  • Kasa fiskalna: od 700 do nawet 3000 zł netto

Jak to wygląda w przypadku E-commerce?

 

Własny sklep internetowy

 

  • Hosting i domena: Od 50 zł do nawet 300 zł w zależności od ruchu na naszej stronie
  • Certyfikat SSL: Konieczny, gdyż na naszej stronie będą wykonywane transakcje gotówkowe, cena od 100zł/ rocznie
  • Usługi SaaS (Software as a Service) w przypadku e-commerce w skład takiej usługi wchodzi m.in:
    • Stworzenie strony naszego sklepu internetowego
    • Zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży (Allegro, sklep internetowy) z poziomu jednego panelu
    • Zintegrowanie płatności online w naszym sklepie
    • Integracja sklepu z hurtownią (w przypadku modelu dropshipping)
    • Cena: od 50 do nawet 450 zł  netto miesięcznie w zależności od pakietu
  • Koszty marketingu
    • Budżet na reklamy: rekomendowany minimalny budżet na reklamy na Facebooku to 500 zł na kampanię, na GoogleAds cena ta jest nawet wyższa
    • Dodatkowo: Od 1000 do nawet 5000 zł za samo zarządzanie naszymi kampaniami marketingowymi przez specjalistę

Sprzedaż na Allegro, czyli zdecydowanie tańsza opcja:

 

  • Wystawienie oferty jest darmowe dla większości kategorii. Te kategorie, w których opublikowanie aukcji jest płatne wypisane są w poniższym linku.
  • Opłaty związane z wyróżnieniem naszej oferty: od 9 do 50 zł/ 10 dni
  • Prowizje Allegro: te wahają się od 2% do 15%, w zależności od kategorii sprzedawanego przedmiotu. Warto zaznaczyć, że prowizja pobierana jest z dołu, czyli dopiero po tym jak coś sprzedamy!

Szczegółowy cennik możecie znaleźć tutaj – Regulamin Allegro.

Sprzedaż na OLX

 

  • Dodawanie ogłoszeń w większości kategorii jest bezpłatne
  • Cena płatnego ogłoszenia: od 12 zł do 72 zł, w zależności od kategorii
  • Szczegółowy cennik znajdziecie tutaj – Cennik OLX


Niezależnie od tego, na którą opcję się zdecydujemy musimy wziąć pod uwagę koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Te wynoszą nawet do 1400 zł miesięcznie.

Uwaga!

 

Jeśli nasze miesięczne przychody nie przekraczają 50% minimalnego wynagrodzenia, to możemy prowadzić tzw.  działalność nierejestrowaną. W 2019 roku kwota minimalnego wynagrodzenia to 2250zł, więc nasze przychody nie mogą przekroczyć 1125 zł miesięcznie.

Widzimy więc, że sprzedaż w internecie wiąże się z niższymi kosztami niż posiadanie własnego, fizycznego sklepu.

Nawet droższa opcja jaką jest założenie własnego sklepu internetowego wymaga zdecydowanie mniej kapitału niż fizyczny sklep.

Możemy ponadto korzystać z takich serwisów jak Allegro, czy OLX, które są tańsze i mniej ryzykowne od zakładania własnego sklepu internetowego.

 

4. Nie bój się, nie musisz być ekspertem od marketingu, czy sprzedaży

 

Swoją przygodę z handlem internetowym w zależności od ilości gotówki jaką dysponujemy, możemy zacząć od jednej z platform e-commerce (Allegro, OLX) albo od stworzenia własnego sklepu internetowego.

Ta pierwsza opcja wymaga mniej kapitału oraz mniej doświadczenia.  

Chcąc działać na Allegro, musimy założyć tam konto firmowe i nauczyć się korzystać z panelu naszego konta. Jest on przejrzysty i nieskomplikowany, nauka jego obsługi nie będzie więc trudna.

 

Kolejna umiejętność to wystawianie aukcji.

Proces ten jest łatwy i nie powinien trwać dłużej niż 10 minut jeśli już nabierzemy wprawy.

W odpowiednie pola wpisujemy odpowiednie informacje – począwszy od ceny produktu, skończywszy na jego kolorze.

Pamiętajmy jednak by nasza aukcja była zgodna z regulaminem Allegro:

Jeśli chcemy wystawić wiele aukcji naraz, możemy skorzystać z jednego z wielu programów do masowego wystawiania aukcji na Allegro, najpopularniejszym jest BaseLinker.

Marketing na Allegro

Allegro daje nam ograniczone możliwości promowania naszych ofert, większość opcji sprowadza się do wyróżnienia naszej aukcji.

Możemy więc pogrubić jej tytuł, czy wypromować ją (tak by pokazała się jako promowana oferta). Wszystko to robimy z panelu naszego konta, wyróżnienie naszej oferty to więc tylko kilka kliknięć.

Własny sklep internetowy:

Tutaj z pomocą przychodzą nam oprogramowania, które pozwolą szybko i z minimalną wiedzą informatyczną stworzyć nasz pierwszy sklep internetowy. Największe takie serwisy w Polsce oferuje m.in.: RedCart, Shoplo czy Shopper.

Polecam sprawdzić i porównać oferty każdej z tych firm, wszystkie mają swoje wady i zalety.

Marketing własnego sklepu internetowego:

Do dyspozycji mamy bardzo wiele kanałów promocji: Facebooka, Google, YouTube, czy mail. Od naszego budżetu zależy, na które z nich się zdecydujemy.

Polecam jednak zacząć od Facebooka, reklamy tam są jeszcze stosunkowo tanie i potrafią być niezwykle efektywne.

Stworzenie zyskownej kampanii reklamowej na Facebooku, wymaga profesjonalnych umiejętności, dlatego dobrym pomysłem będzie zatrudnienie kogoś, kto zrobi to za nas.

5. Nie masz pieniędzy na zakup towarów, ani miejsca na ich przechowywanie? To nie problem, czyli kilka słów o dropshippingu

 

Dzięki dropshippingowi możliwe jest sprzedawanie produktów, których fizycznie nie posiadamy.

Ale…

W jaki sposób możemy sprzedawać coś czego nie posiadamy?

Dropshipping w dużym skrócie, to pewna forma pośrednictwa pomiędzy klientem, a hurtownią. Klient dokonuje zakupu w naszym sklepie internetowym (lub na Allegro), a my za gotówkę którą dostaliśmy od klienta kupujemy towar w hurtowni.

Tutaj nasza praca właściwie się kończy.

Teraz to hurtownia zajmuje się wysyłką towaru pod adres klienta. Pozostało nam jedynie wystawić i wysłać fakturę elektroniczną klientowi.

Ta grafika przedstawia to jeszcze prościej:

 

 

 

 

Czy jest to legalne? Prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o ten model jest całkowicie legalne i dozwolone nawet na Allegro. Oto oficjalna odpowiedź Allegro jaką uzyskaliśmy:

Jakie korzyści nam to daje? 

Po pierwsze – niska bariera wejścia. Nie musimy inwestować w produkty, a jedynie skontaktować się z odpowiednią hurtownią, która wyśle za nas towary do klienta.

Ciężar logistyczny spoczywa więc na dystrybutorze.

Po drugie i najważniejsze – kupujemy towary dopiero gdy dostaniemy pieniądze od klienta.

7. Chcesz prowadzić biznes będąc na wakacjach? Jedyne czego potrzebujesz to laptop i dostęp do WiFi

 

Bodaj jedna z największych zalet E-commerce z punktu widzenia przedsiębiorcy.

Po założeniu własnego sklepu internetowego, czy konta na Allegro zarabiać możemy przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Sklep internetowy nigdy się nie zamyka, poza przypadkami awarii strony, czy serwera. Możemy więc leżeć na plaży i zarabiać.

Na zdjęciu Kamil Zawistowski – współzałożyciel Sekretów Handlu, leży sobie na plaży z laptopem.

Nasze obowiązki to przede wszystkim wysyłanie faktur do klienta i składanie zamówień w hurtowni.

Tutaj również z pomocą przychodzą programy, które pozwolą nam szybko wystawić dużą liczbę faktur lub oddelegowanie tego zadania i zajęcie się poszukiwaniem nowych produktów, czy sprowadzaniem klientów do naszego sklepu internetowego.

Ile czasu potrzebuję?

Cóż, to zależy od tego, jak bardzo chcesz rozwinąć swoją działalność. Możesz poświęcać od 15 minut do 4 godzin dziennie, w zależności od ilości zamówień, czy Twoich umiejętności korzystania z systemu faktur oraz systemu sklepu internetowego lub Allegro.

Jednak bardzo wielu naszych kursantów było w stanie pogodzić pracę na etacie z rozwojem swojego biznesu, tylko po to, by po jakimś czasie całkowicie zrezygnować ze swojej wcześniejszej pracy.

Podsumowanie

Mylą się Ci, którzy twierdzą że jest już po wszystkim, Ci którzy twierdzą, że jest za późno, E-commerce to jedna z najprężniej rozwijających się obecnie dziedzin rynku.

W czasach kiedy dostęp do internetu ma już ponad połowa ludzkości (56,1% w czasie pisania artykułu), a coraz większa część z nich przekonuje się do zakupów w internecie, rynek handlu internetowego jest skazany na wzrost.

Moim zdaniem nie osiągnęliśmy nawet połowy potencjalnej wartości tego rynku.

Nie zwlekaj więc i spróbuj, zacznij od OLX, czy Allegro, załóż własny sklep internetowy i zacznij zarabiać z domu, na własnych warunkach.