Na rynku e-commerce od kilku tygodni zachodzą dynamiczne zmiany. Pewne branże odnotowują gwałtowne wzrosty, w innych obserwujemy spadki. Warto cały czas monitorować trendy i na bieżąco na nie reagować.
Cechą charakterystyczną, którą obserwuje się na rynku w takich sytuacjach jak epidemia koronawirusa, jest wzrost zainteresowania artykułami pierwszej potrzeby, jak również tymi, które są niezbędne w warunkach izolacji związanej z epidemią.
Elektronika i multimedia umilają izolację
Wyraźny wzrost zanotowały kategorie związane z elektroniką — przyczynił się do tego znaczny wzrost sprzedaży sprzętu biurowego m.in. Laptopów, drukarek, słuchawek. Wynika to z przeniesienia niemal całego naszego życia zawodowego do domu.
Dodatkowo, wśród osób wychowujących dzieci pojawiła się nagła potrzeba zakupu dodatkowego (lub kilku) komputera. Ma to związek z nauczaniem zdalnym.
Wszystkie te czynniki sprawiły, że kategoria komputery zanotowała w okresie 01.01 – 14.04.2020 wzrost na poziomie 111% w stosunku do analogicznego okresu z roku 2019.
Wysoki skok odnotowała kategoria Konsole i Automaty — w pierwszych miesiącach 2020 roku, wzrost o 50% w stosunku do tego samego okresu z 2019 roku.
Epidemia doprowadziła do niecodziennej sytuacji, w której artykułami pierwszej potrzeby — obok przedmiotów z kategorii Supermarket i Zdrowie — okazały się urządzenia elektroniczne.
Zdrowie ważne w dobie koronawirusa
Biorąc pod uwagę to co dzieje się na Allegro, można zauważyć, że Polacy absolutnie poważnie potraktowali obecną sytuację — kategoria zdrowie zanotowała gigantyczny wzrost — aż 115% w stosunku do pierwszych miesięcy 2019 roku.
Polacy zaczęli robić zakupy spożywcze online
Lokale gastronomiczne na czas obowiązywania ograniczeń w przemieszczaniu zostało zamknięte. Korzystanie ze sklepów spożywczych również przestało być komfortowe. To sprawiło, że kategoria supermarket zanotowała spory wzrost na Allegro — 113%.
Jeżeli chodzi o zakupy spożywcze online, widać, że stały się one poniekąd wyznacznikiem codziennej wygody Polaków. Już przed wybuchem epidemii kategoria supermarket odnotowywała wzrosty.
Polacy zainteresowali się chałupnictwem?
Warto zwrócić uwagę na pewną ciekawostkę — ogromny wzrost zainteresowania zanotowała kategoria rękodzieła w stosunku do ubiegłego roku.
W pierwszym momencie wzrost ten może wydawać się zaskakujący, jednak – gdy sprawdzimy, które przedmioty cieszyły się w tej kategorii największą popularnością – od razu zrozumiemy, co jest faktycznym czynnikiem wzrostu.
Powyższy stan rzeczy to efekt zjawiska, które można by nazwać modą epidemiczną — sporo osób traktuje maseczki jako element garderoby. To sprawia, że za sprawą efektownych maseczek osoby te chcą się wyróżnić z tłumu.
Kolejnymi kategoriami, w których obserwuje się wyraźne wzrosty, są książki i komiks: 85%, oraz dziecko: 80%.
Kategorie, którym zaszkodził koronawirus
Mimo że rynek e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit z powodu koronawirusa, to trzeba zauważyć, że nie wszyscy sprzedawcy mogą cieszyć się znakomitą koniunkturą. Kategorie, które zanotowały spadki w ostatnich miesiącach to:
- Fotografia: – 15%
- Motoryzacja: -4%;
- Odzież i obuwie: -4%;
- Biżuteria i zegarki: – 3%;
Niezaprzeczalnie — koronawirus wpłynął znakomicie na dynamikę rynku e-commerce. Mimo że ta hossa nie będzie trwała wiecznie, to z pewnością w najbliższych miesiącach będzie dało się sporo zarobić. Nawet będąc firmą, która dopiero pojawiła się na rynku.
#WAŻNA WSKAZÓWKA – Nie należy działać pochopnie — fakt że wciąż dużo osób kupuje elektronikę, nie oznacza, że za miesiąc sytuacja się nie zmieni. Należy zachować czujność i bardzo skrupulatnie śledzić dane z TradeWatcha.
Jak w ogole zaczac , nie mam.firmy ani srodkow na towar