Media społecznościowe – szczególnie moc Facebooka – to potężne narzędzie promocyjne i sprzedażowe dla każdego podmiotu e-commerce. Wykorzystywane bazy własnych odbiorców branżowych, możliwość ekspozycji produktów na grupach tematycznych, szybka ścieżka zakupowa z poziomu FB do płatności – wszystko to sprawia, że jest on efektywnym, a niedocenianym sposobem na skuteczną sprzedaż internetową.
E-commerce musi – podobnie jak sprzedaż tradycyjna – opierać się na zróżnicowanych fundamentach. Ograniczenie się wyłącznie do potencjału samych wyszukiwarek to błąd. Media społecznościowe – szczególnie Facebook jako medium o największym odsetku generowanych przekierowań na witryny klientów – przekładają się na wyraźne korzyści w kontekście sprzedażowym. To nie tylko sama promocja produktów, ale również:
- budowa wizerunku firmy
- tworzenie zorganizowanej społeczności wokół produktu lub marki
- możliwość szybkiej komunikacji z klientem.
[banner id=”28111″]
Sklep internetowy na Facebooku
Podstawowym narzędziem jakie oferuje Facebook właścicielom sklepów jest własna platforma handlowa na poziomie społeczności. Facebook umożliwia budowę pełnej struktury produktowej: drzewa kategorii, wprowadzenia towarów, załączenia multimediów oraz rozbudowanych opisów. W efekcie Facebook sklepu internetowego staje się naturalnym e-sklepem – ważne jednak, by sprzedawca miał rzeczywisty, z płatnościami elektronicznymi i uruchomiony pod domeną internetową. Facebook umożliwia przekierowanie ruchu z sieci społecznościowej bezpośrednio na tę platformę handlową.
Dzieje się to – co ważne – bezkosztowo. Duża baza społecznościowa w sieci i regularnie dostarczane im multimedia pozwalają na oznaczanie oferowanych produktów z opcją automatycznego przekierowania do e-sklepu.
Działalność reklamowa w społeczności
Zbudowana grupa odbiorców to atrakcyjny zasięg reklamowy pozwalający na szybką prezentację rynkowej nowości wraz z np. opcją przedsprzedaży dla subskrybentów. Facebook z uruchomionym e-sklepem umożliwia również szybkie i skuteczne dotarcie do określonych grup odbiorców odpowiednich wobec profilu handlowego. Możliwość reklamowania produktów obejmuje kilka dróg. Z jednej strony to np. opcja profilowania oferty handlowej pod aktualnych klientów oraz osoby potencjalnie zainteresowanie towarem ze względu na np. zainteresowania. Z drugiej – opcje takie jak prezentacji reklam znajomym zdobytych już fanów pozwala na bardzo szybkie powiększanie ogólnego zasięgu społecznego.
Świetnym rozwiązaniem są m.in. karuzele reklamowe – kolaże zawierające pełne zestawienie np. nowych produktów ujętych w ofercie. Facebook, dzięki swojej intuicyjności i wygodzie obsługi dotykowej na smartfonie, pozwala na łatwe przewinięcie danych czy zaprezentowanie ich poprzez udostępnienie bliskim.
Wykorzystywanie wirtualnych bazarków
Określenie to brzmi nieco kuriozalnie, a nawet irracjonalnie? Nic bardziej mylnego. Wirtualny bazar należy traktować jak najbardziej poważnie. Marketplace – jedno z najnowszych narzędzi Facebooka – to dowód na to, że handel przeniósł się do sieci nie tylko w wymiarze dużych sklepów, ale i lokalnych producentów czy po prostu sprzedaży rzeczy zbędnych danemu użytkownikowi. To swoiste targowisko w sieci, które bazuje na lokalizacji użytkownika – przedstawia mu produkty, które inni użytkownicy Facebooka oferują w najbliższej okolicy. Tak, jak w przeszłości to targi były podstawowym kanałem dotarcia do odbiorcy, dziś rolę tę przejmują wszechobecne media społecznościowe.
Łatwość komunikacji z klientem
Komunikatory internetowe – należący do Facebook’a Messenger jest światowym liderem pod względem popularności – zapewnia wszystko to, czego nie da standardowa rozmowa z potencjalnym odbiorcą produktu lub usługi np. przez telefon. To gotowość do komunikacji w trybie 24-godzinnym np. poprzez wykorzystanie chatbota z podstawowymi informacjami czy prezentacją produktową. To również możliwość odpowiedzi na pytanie złożone poza godzinami pracy sklepu – elastyczność, wygoda i możliwość archiwizacji rozmowy. Sprawdzi się np. w przypadku sieci dystrybutorów tych produktów, które są na zamówienie – klient pytający o nie w danym okresie może otrzymać propozycję zakupu np. po wykonaniu zlecenia.
Jesteś zainteresowany skutecznym kursem reklamy Google Ads?
Monitorowanie opinii w sieci
Facebook sprawdza się również jako narzędzie do mniej lub bardziej aktywnego i oficjalnego marketingu szeptanego. Aktywność w grupach tematycznych – np. dla wąskiej branży specjalistów – umożliwia skuteczną prezentację produktów osobom, które są potencjalnie zainteresowani ich zakupem. Warto również wykorzystywać możliwości, jakie daje monitoring mediów. Narzędzia analizujące opinie i zapytania na Facebooku pozwalają szybko zareagować na wpis osoby, która np. pyta znajomych o to, kto zapewnia w okolicy dobre panele podłogowe lub jaki sklep z akcesoriami rowerowymi wybrać. Sklep monitorujący w ten sposób wypowiedzi – nie bezpośrednio, ale automatycznie – może nie tylko reagować na potrzeby osób na Facebooku, ale też np. budować swoją ofertę w oparciu o ogólne opinie odbiorców. W efekcie – poprzez Facebook – lepiej dostosuje się do oczekiwań i potrzeb potencjalnych klientów.
Facebook to naprawdę ogromny kombajn możliwości dla każdego przedsiębiorcy z branży e-commerce — bez względu na skalę prowadzonej działalności. Warto więc zadbać o to, aby nasz sklep był obecny na Facebooku.