Umysł klienta lubi okazję — to taka wrodzona cecha gatunku ludzkiego. Warto wykorzystać wiedzę na temat zachowań kupujących w kontekście promocji cenowych, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Dlaczego tak bardzo lubimy promocje?
Promocje zawsze mają określony czas obowiązywania. W głowie klienta podświadomie uruchamia się mechanizm związany z regułą niedostępności. Klient wie, że jeśli nie dokona zakupu w danym momencie, cena produktu będzie wyższa, jeśli będzie zwlekał z decyzją.
Oprócz tego — jak dowodzą wyniki badań prowadzonych przez dr. Paul-a J. Zak-a — promocje i kupony zwiększają poziom szczęścia i redukują stres wśród klientów.
Co więcej, okazje i promocje zmniejszają u klientów chęć dalszego poszukiwania produktu w innych miejscach.
[banner id=”28111″]
Ustalamy cel naszych działań
Zanim zdecydujemy się na wprowadzanie promocji, powinniśmy najpierw zastanowić się nad celem jaki przyświeca naszym działaniom. Najczęściej wyróżnia się 3 cele, które są realizowane przy pomocy akcji promocyjnych.
- Przyciągnięcie nowych klientów — Obniżki cenowe to doskonały wabik na nowych klientów. Warto jest wykorzystać zarówno darmowe, jak i płatne formy komunikacji, aby poinformować o obowiązującej promocji.
- Budowanie lojalności klientów — Klienci lubią gdy ich nagradzamy. Promocje wywołują zarówno ekscytację, jak i poczucie bycia wyróżnionym u stałych klientów, którzy np. Na maila dostają informację o promocji w naszym sklepie.
- Wzrost sprzedaży — Mimo, że promocje wiążą się z kosztami, to w finalnym rozrachunku zyski ze skutecznie przeprowadzonej promocja przewyższają poniesione koszty.
Rodzaje promocji cenowych
W tym miejscu możemy przejść do omówienia poszczególnych typów promocji cenowych. Każda z promocji wykorzystuje określone mechanizmy wpływające na decyzje zakupowe klientów.
Prosty rabat cenowy / procentowy
To najpopularniejsza forma promocji. Spotykamy ją praktycznie w każdym sklepie. Warto pamiętać o pewnej regule — gdy cena wyjściowa naszego produktu wynosi mniej niż 100zł, wtedy lepiej jest stosować rabat procentowy. Gdy zaś mamy do czynienia z cenami przekraczającymi 100 zł, warto jest zmniejszyć cenę wyjściową o określoną wartość złotówkową.
Pamiętajmy przy obniżaniu cena, aby końcowa cena była zakończona po przecinku liczbą 9. Jak również o tym, aby liczba znajdująca się po lewej stronie kwoty, również ulegała zmianie. np. rabat z 300,99 zł na 295,99 zł.
Stosując rabaty, warto jest podawać powód obniżki, np. Wietrzenie magazynu, wyprzedaż kolekcji, czy też kolejne urodziny naszego sklepu.
Promocja oparta na ilość produktów
Na stronach sklepów możemy często spotkać promocje, które zakładają powiększenie koszyka zakupów o gratisowy produkt, w momencie gdy wartość zakupów przekroczy określony pułap cenowy, lub ilościowy. np. Kup 3 sztuki produktu X i otrzymaj 4 sztukę gratis.
Łączenie produktów w zestaw
Taka forma promocji wpływa na wzrost sprzedawanych produktów, jak również przekłada się na wzrost średniej wartości zamówień.
Jest to też dobry sposób na sprzedaż mniej popularnych produktów w zestawie z tymi, które cieszą się większym zainteresowaniem. Warto łączyć produkty, które wzajemnie się uzupełniają.
Darmowa dostawa
Koszty wysyłki są jednym z głównych czynników, które odpowiadają za tzw. porzucone koszyki w sklepach internetowych — Klienci lubią darmową wysyłkę.
Warto pomyśleć o wprowadzeniu darmowej wysyłki na zakupy, których kwota przekracza ustalony przez nas pułap, np. “Zrób zakupy powyżej 300 zł i skorzystaj z darmowej dostawy”.
Jak wykorzystać w praktyce promocje?
Formy promocji cenowych należy zastosować w określonych okolicznościach. Poniżej przedstawiamy sposoby, jak najlepiej wykorzystać rabaty, promocje i kupony w naszym sklepie internetowym.
Sezonowe wyprzedaże
Podręcznikowym przykładem promocji sezonowych są akcje związane z Black Friday, lub — cieszącym się coraz większą popularnością — Cyber Monday.
Warto tego typu akcjach informować we wszystkich naszych kanałach komunikacji — mail, media społecznościowe, strona internetowa.
Promocja dla nowych klientów
Aby zachęcić klientów, którzy jeszcze nie dokonali zakupu w naszym sklepie, można zaoferować rabat na pierwsze zakupy.
Możemy wykorzystać tzw. wyskakujące okno, w którym jasno zakomunikujemy, że oferujemy rabat na pierwsze zakupy w naszym sklepie.
Kody promocyjne
Kolejnym narzędziem, które pozwoli nam oferować klientom zniżki są kody rabatowe. Możemy je zaoferować w zamian za zapis do newslettera,
Rabat za udostępnienie w mediach społecznościowych
Zdobywanie nowych klientów to spory problem dla wszystkich początkujących sprzedawców. Warto w swojej strategii cenowej wprowadzić rabat dla klientów, którzy udostępnią naszą markę na swoich profilach w mediach społecznościowych.
Rabat za zapis na listę mailingową
Warto zachęcić klientów do zapisu na listę mailingową, oferując im w zamian rabat na zakupy.
Można na stronie głównej wygospodarować kawałek przestrzeni, w której dodamy pole z zapisem na newsletter i informacją o rabacie, lub możemy skorzystać z tzw. wyskakującego okna.
Exit popup
Czasem w ostatniej sekundzie obecności klienta na stronie, jesteśmy w stanie przyciągnąć jego uwagę — Istnieją narzędzia, dzięki którym w momencie, gdy kursor myszki użytkownika znajdzie się obok przycisku zamknięcie strony, na jego ekranie pojawi się okno z informacją o zapisie do newslettera i rabacie na zakupy.
Jak widać, w obszarze stosowania promocji cenowych w naszym sklepie internetowym, mamy spore po działania. Warto sięgać po te narzędzia, bo skutecznie przyczyniają się do wzrostu sprzedaży. Co więcej, służą one budowaniu relacji z klientami.
Popracujcie – proszę – nad jakością zapisu treści. Chciałabym w czasie czytania artykułów skupić się tylko na ich treści 😉
Fajny pomysł na działanie znacznie traci na wiarygodności z takimi niedociągnięciami :/
WITAM WSZYSTKICH NA FB, jestem raczkującą osobą w SEKTRETACH HANDLU I PILNIE OBSERWUJĘ WASZE WYPOWIEDZI KTÓRE SĄ DLA MNIE BARDZO CENNE
POZDRAWIAM