Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z handlem Internetowym, zacznij od Allegro. To zdecydowanie tańsza i prostsza opcja. Własny sklep internetowy wiąże się z koniecznością pozycjonowania go i reklamowania, by sprowadzić na niego ruch. Z Allegro z kolei korzysta bardzo dużo ludzi, klienci już tam są. Nie ma więc konieczności inwestowania w marketing.
“Allegro, czy własny sklep internetowy? Co wybrać?”
Jeden z najczęstszych dylematów tych, którzy chcą zacząć biznes oparty na handlu w Internecie. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, dlatego rozważymy co przemawia za Allegro, a co za własnym sklepem internetowym.
[banner id=”28111″]
Allegro
Allegro to obecnie największa platforma typu e-commerce w Polsce, odwiedzana miesięcznie 200 mln razy, co plasuje ją na 5 pozycji w rankingu najczęściej odwiedzanych stron w naszym kraju. Większość Polaków kojarzy Allegro i to właśnie na Allegro dokonuje zakupów przez Internet.
Swoją przygodę z Allegro można zacząć bardzo szybko. Wystarczy założyć konto (najlepiej firmowe) oraz wystawić odpowiednie produkty na sprzedaż. Jakie produkty i skąd je mieć?
Dropshipping. Model, w którym to hurtownia przechowuje i wysyła produkty do naszego klienta, a my jedynie obsługujemy zamówienia.
Należy znaleźć hurtownię działającą w dropshippingu, a następnie sami lub z pomocą różnych oprogramowań wystawić przedmioty tej hurtowni na Allegro.
Własny sklep internetowy
Sklep internetowy to niezależna strona internetowa, na której można dokonywać zakupów.
Tworząc własny sklep internetowy możemy skorzystać z usług programisty, lub skorzystać z gotowych rozwiązań takich jak WordPress z wtyczką WooCommerce, RedCart, czy Sky-Shop.
Kiedy korzystamy z gotowych rozwiązań programistycznych, możliwości edycji są mniejsze, niż gdy sklep jest tworzony dla nas od podstaw, przez programistów. Druga opcja jest jednak zdecydowanie droższa.
Trudności związane z prowadzeniem własnego sklepu internetowego sprowadzają się przede wszystkim do sprowadzenia klientów do naszego sklepu. Dla nowo powstałego sklepu internetowego nie ma innej możliwości niż zapłacić za ten ruch – umieścić płatne reklamy w serwisach takich jak Google, czy Facebook. Dłużej działające sklepy internetowe również inwestują dużo w marketing, jednak część klientów zdobywają organicznie, ze względu na swoją wyższą pozycję w wyszukiwarkach oraz na powracającą klientelę.
Porównanie
Dokonajmy dokładniejszego porównania tych dwóch rozwiązań.
Koszty
To właśnie koszty najbardziej odróżniają jedno rozwiązanie od drugiego. W przypadku działania na Allegro koszty są zdecydowanie niższe od stworzenia i prowadzenia własnego sklepu internetowego.
Koszty sprzedaży na Allegro:
Prowizja:
- Allegro pobiera prowizję z dołu, czyli po tym jak ktoś dokona u nas zakupu.
- Prowizja pobierana jest od ceny zakupu bez kosztów transportu.
- Prowizja waha się od 3 do 15% i zależy od kategorii sprzedawanego produktu oraz tego, czy dokonujemy jego promocji. Po szczegółowe informacje odsyłam do cennika Allegro.
- Całkowita prowizja = (prowizja * cena sprzedaży) * ilość sprzedanych sztuk;
- Przykład: Sprzedaliśmy 2 sztuki samochodów zdalnie sterowanych za 120 zł w kategorii Dziecko, gdzie prowizja wynosi 10%. Zapłacimy więc 24 zł prowizji.
- Allegro posiada Kalkulator Opłat, który pozwoli nam szybko i sprawnie policzyć wszystkie koszty związane z naszą ofertą.Promocja:
Na Allegro możliwości promocji są ograniczone, w porównaniu do promowania własnego sklepu internetowego. Na Allegro swoją aukcję możemy wypromować na kilka sposobów:
1) Płatna:
- Wyróżnienie aukcji – 19 zł/ 10 dni + dodatkowa prowizja w niektórych kategoriach
- Pogrubienie
- Podświetlenie
- Allegro Ads – koszt uzależniony od naszego budżetu, jednak minimalna wartość budżetu dziennego wynosi 3 zł
2) Inna:
Status Super Sprzedawcy, który daje m.in.
- Możliwość zaoferowania Monety Allegro (za każdą monetę dopłacamy 1,23 zł), które przekładają się na częstsze wybieranie naszych ofert
- Wyższe pozycjonowanie naszych ofert
- Wzrost zaufania kupujących
Oprogramowanie
- BaseLinker – od 39 do 299 zł/ miesiąc
- RedCart – 0 zł za miesiąc + 1,9% prowizji od sprzedaży lub 199 zł/ miesiąc bez prowizji; darmowa integracja z hurtowniami
- Sky-Shop – od 17 zł (pakiet podstawowy na rok) do 379 zł netto za miesiąc; integracja z hurtowniami płatna
Koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej
Zależy od tego jaką formę działalności prowadzimy. Omówię 2 przypadki: działalność gospodarcza oraz spółka z.o.o
1) Jednoosobowa działalność gospodarcza
- Rejestracja takiej spółki jest darmowa
- Koszty stałe – ZUS
1246 zł lub 1316 zł (z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym)
539 zł lub 556 zł – składka preferencyjna
3. Ulga na start – brak składek na ubezpieczenie społeczne przez 6 miesięcy, a następnie składka preferencyjna przez 24 miesiące
Uwaga: Podczas korzystania z ulgi na start nadal mamy obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne – 342,32 zł
4. Koszty księgowości – zależą od liczby faktur, wahają się od 50 do nawet 1000 zł
2) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Rejestracja:
- Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – 500 zł
- Wpis do Monitora Sądowego i Gospodarczego – 100 zł
- Sporządzenie umowy spółki – zależy od skomplikowaności, od 150 do nawet 5 tys. zł
- Odpis umowy spółki – 6 zł netto za stronę
- Podatek od czynności cywilnoprawnych – 0,5% kapitału zakładowego (pomniejszony o pewne koszty)
Inne opłaty związane z prowadzeniem własnej firmy
- Zatrudnienie pracowników
- Wynajęcie lub zakup przestrzeni biurowej
- Zakup albo leasing sprzętu
Koszty w przypadku prowadzenia własnego sklepu internetowego
1) Koszty założenia i utrzymania strony internetowej
- Domena i hosting – za domenę zapłacimy od kilku do kilkudziesięciu złotych, za hosting od 40 do 250 zł za miesiąc
- Certyfikat SSL – 150 – 300 zł za rok
- Ewentualna pomoc programisty – od 50 zł za godzinę
2) Marketing
- Koszty promocji uzależnione są całkowicie od możliwości naszego budżetu i potrafią wynosić nawet kilkanaście tysięcy zł miesięcznie (przy dużych obrotach). Jeśli nie mamy doświadczenia w prowadzeniu marketingu internetowego, dobrym pomysłem jest zlecenia tego ekspertom, co oczywiście generuje dodatkowe koszty dla firmy. Do dyspozycji mamy m.i.n:
- Pozycjonowanie sklepu w Google;
- Reklamy na Facebooku, Google i YT;
- E – mail marketing.
3) Regulamin sklepu
- Możemy go sporządzić sami na podstawie dostępnych w Internecie szablonów. Jeśli jednak chcemy skorzystać z pomocy prawnika, będzie to koszt od 100 do nawet 500 zł.
4) Koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej – tak samo jak w przypadku sprzedaży na Allegro
Zwycięzca – Allegro
Działanie na Allegro wiąże się ze zdecydowanie mniejszymi kosztami niż prowadzenie własnego sklepu internetowego. Allegro pobiera co prawda prowizje (z dołu), ale nie ma konieczności wydawania kilku tysięcy złotych na marketing, jak w przypadku własnego sklepu internetowego oraz kilkuset złotych na samo postawienie sklepu internetowego.
Poziom trudności
By zacząć działać na Allegro konieczne będzie założenie tam konta (najlepiej firmowego), a następnie znalezienie i nawiązanie współpracy z hurtownią. Jeśli chcemy, by było jeszcze łatwiej możemy zacząć działać w dropshippingu – wtedy to hurtownia przechowuje i wysyła za nas produkty.
Kiedy już znaleźliśmy odpowiednią hurtownię, należy wystawić aukcje ich przedmiotów na Allegro, dbając o dobry opis i zdjęcie.
Jak to wygląda w przypadku sklepu internetowego?
Zdecydowanie trudniej. Samo postawienie domeny oraz prawidłowa konfiguracja sklepu mogą być sporym wyzwaniem dla niedoświadczonych sprzedawców może przysparzać trudności niedoświadczonym, a dochodzi jeszcze odpowiednie skonfigurowanie sklepu.
Z pomocą przychodzą nam różne programy, o których wspomniałem wyżej.
Zwycięzca – Allegro
Konkurencja
Zdecydowanie łatwiej i mniej kosztownie jest zacząć sprzedawać na Allegro, niż we własnym sklepie internetowym. Naturalną konsekwencją tego jest większa konkurencja w przypadku Allegro. Na Allegro sprzedaje więcej ludzi niż za pośrednictwem sklepu internetowego.
Zwycięzca – Własny sklep internetowy
Werdykt? Allegro, czy własny sklep internetowy?
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z handlem w Internecie wybierz Allegro. Przede wszystkim dlatego, że klienci już tam są. Mając własny sklep internetowy musimy zapłacić za reklamę, za pozycjonowanie, za pomoc techniczną, na Allegro nie ma takiego problemu – tam płacimy prowizją, a w zamian dostajemy działającą, bardzo popularną platformę.
Nie oznacza to jednak, że na Allegro należy spocząć. Allegro jest zdecydowanie najlepsze na początek, ale kiedy myślimy o rozwoju swojej działalności, to warto rozważyć założenie własnego sklepu internetowego. Dodatkowy kanał sprzedaży oznacza większy obrót, a to z kolei przekłada się na większe zyski.
Kiedy już będziemy dysponowali kapitałem, który pozwoli nam założyć i zareklamować swój własny sklep oraz doświadczenie płynące z wcześniejszego handlu na Allegro – sklep internetowy to dobre rozwiązanie.
Warto dodać, że własny sklep internetowy to wydatek rzędu od 3000 zł do 10 000zł w zależności od branży, dodatków i innych modyfikacji. Ponadto jeśli sklep internetowy nie wzbudzi w kliencie zaufania, to klient nie dokona zakupu. Tego problemu nie ma na Allegro, gdzie klient czuje się bardziej „bezpiecznie”. Ponadto w dzisiejszych czasach dużo osób odwiedza dany sklep internetowy, a następnie szuka tego sklepu na Allegro i tam dokonuje zakupu, gdyż jest program ochrony kupujących.
Ja robię odwrotnie dla każdego sprzedawcy na Allegro gdy chce u niego kupić to szukam jego sklepu internetowego i tam kupuje.
Wszystko to po części prawda – natomiast własny sklep internetowy może być doskonałym rozwiązaniem na unikalny pomysł – koszty założenia sklepu internetowego obecnie bardzo się zmniejszyły a obsługa zautomatyzowała.
Spójrzmy chociaż na Shoper czy jemu podobne – dużo funkcji zostało uproszczonych a obsługa zaplecza stała się bardziej intuicyjna.
Dodatkową kwestią jest też okres czasu na jaki chcemy uruchomić sprzedaż internetową – jeżeli krótkoterminowa to jak najbardziej wszelkie kanały typu Allegro, eBay itp włącznie z OLX itp. Jeżeli natomiast planujemy tworzenie swojej marki oraz chęć zaistnienia na rynku, wybrałbym sklep internetowy – znacznie lepiej wygląda nowo powstała marka, która chce być widoczna w internecie niż „Profesjonalna Firma”, która prowadzi sprzedaż na Allegro (to tylko moje subiektywne odczucie). Wg mnie posiadając podstawową wiedzę z zakresu ecommerce i podstaw obsługi zaplecza sklepu typu Prestashop stawiałbym na własny sklep i jego promocję, ale tylko w momencie kiedy jestem w stanie przedstawić ofertę, który różni się od tego co jest dostępne powszechnie na Allegro/eBay. Sam jestem w trakcie otwierania sklepu z produktami CBD ale moja oferta różni się znacząco od tego co jest w sieci, ponieważ produkty mimo iż pochodzą z tego samego segmentu, reprezentują inny rodzaj jakości oraz autentyczności (wielu sprzedawców próbuje sprzedać swój produkt jako jedyny i unikalny, tworząc opis produktu w sposób, który w rzeczywistości ma się nijak do oferowanego produktu).
Posiadając zakres wiedzy z obsługi sklepów typu Prestashop, jestem w stanie sam wykupić hosting, zainstalować sklep Prestashop, zainstalować dodatkowe wtyczki/pluginy – do obsługi płatności oraz kurierów, znacząco redukując koszty instalacji czy obsługi platformy.
Oczywiście zgodzę się tutaj z kosztami marketingu, pozycjonowania, kosztów doemny, hostingu itp.
Obecnie z Hostingiem dla sklepu / Domeną sklepu / Wtyczkami płatności oraz kurierów dla sklepu – byłem w stanie zmieścić się w kwocie 550,00 zł.
Podstawowy koszt reklamy wyniósł mnie 1500,00 zł (wliczając w to reklamę Facebook, reklamę w lokalnej prasie, 5000 ulotek + kolportaż na miasto, + reklama w gazetce reklamowej z darmowym kolportażem w mieście).
Własny sklep zawsze jest ryzykiem, ale w moim przypadku zaczął się zwracać po 4 miesiącach – wcześniej wychodziłem na – lub na zero przy pokryciu kosztów działalności gospodarczej – co i tak było miłym zaskoczeniem z uwagi, iż sklep otworzyłem bez większego przygotowania.)
Z moich doświadczeń bardzo ważne jest to aby trafić w grupę docelową a nie w masową, przypadkową ilość osób. Wybierając grupę docelową, szanse na sprzedaż produktów są znacząco większe, ponieważ przedstawiasz swoją ofertę osobom zainteresowanym konkretnym gatunkiem produktu, prezentujesz innowację, której oczekują klienci.
Reasumując „wartościowy content” – a nie pisanie bajek. Przedstaw swój produkt, szczerze, znając jego wartość, przedstaw go tak aby opis zachęcił samego Ciebie do kupna tego produktu.
Pozdrawiam Serdecznie i życzę wszystkim prosperujących biznesów i stałych klientów 🙂