Wykorzystywanie aplikacji, które zastępują człowieka w kontakcie z klientem jest dziś powszechnym elementem biznesu. Zjawisko to w dużym stopniu swoją popularność zawdzięcza rozwojowi sztucznej inteligencji. Poniżej przybliżamy temat wykorzystywania chatbotów w sklepach internetowych.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w październiku 2020 roku przez firmę Symetria, 36% osób w Polsce woli kontaktować się z botem niż człowiekiem ze względu na szybkość otrzymywania odpowiedzi.
Można podejrzewać, że wraz z dalszym i bardziej zaawansowanym stosowaniem sztucznej inteligencji w chatbotach, procent osób, które wybierają ten typ komunikacji, będzie wzrastał.
PAMIĘTAJ: Chatbot nie zawsze bazuje na rozwiązaniach Artificial Intelligence.
[banner id=”28111″]
Czym tak naprawdę jest chatbot?
Chatbot to rodzaj aplikacji komputerowej, która symuluje kontakt z klientem przypominający komunikację z żywym człowiekiem.
Głównymi zadaniami, które realizują tego typu aplikacje w handlu internetowym, są:
- Zachęcanie klienta do zakupu;
- Podsuwanie rekomendacji produktów;
- Wsparcie obsługi klienta;
Wykorzystywanie botów w obsłudze klienta wiąże się z dużą oszczędnością czasu i pieniędzy. Pua najczęściej zadawanych przez klientów pytań jest ograniczona, a pytania się powtarzają. Sytuacja ta sprawia, że boty są w stanie nauczyć się sprawnie odpowiadać na zapytania klientów. Dzięki temu pracownicy infolinii są wyręczani z odpowiadania na powtarzające się pytania.
Korzyści stosowania chatbotów w e-commerce
- Obsługa klienta 24/7 — niewątpliwą zaletą automatycznych asystentów jest ich całodobowa dostępność. Klient może nawet o północy skorzystać ze wsparcia chatbota. W tym obszarze widzimy przewagę chatbota nad żywym człowiekiem.
- Oszczędność finansowa — wiele osób z obawą przygląda się wdrażaniu chatbotów w firmach. Boty w oczach pracowników obsługi klienta są często postrzegane jako konkurencja. Co ważne, znacznie tańsza w utrzymaniu konkurencja. Trzeba jednak podkreślić, że boty jeszcze długo nie będą w stanie zastąpić człowieka w pracy z klientem.
- Personalizacja — Boty są w stanie zbierać sporą ilość danych na temat klientów. Pozwala to na tworzenie spersonalizowanych przekazów adresowanych do konkretnych klientów. Analityka Prowadzona przez boty pozwala również prezentować
- Wsparcie w wyborze produktu — często klienci odwiedzający sklepy czują się zdezorientowani, przeglądając tysiące produktów na wirtualnych półkach naszej witryny. Jako drogowskaz doskonale spisze się bot, który dowie się, jakich produktów szuka klient i wskaże mu linki do interesującego go towaru.
- Minimalizacja porzuconych koszyków — chatbot może się okazać lekarstwem na tzw. porzucone koszyki. Gdy klient, który dodał do koszyka produkt, ale go nie kupił, odwiedzi ponownie stronę, wtedy bot może mu przypomnieć o zakupach, które ciągle na niego czekają.
Przykłady botów w polskim internecie
Allegro
Ciekawym rozwiązaniem jest automatyczny asystent Allegro w czacie Messengera. Zanim klient skontaktuje się z żywym człowiekiem, wcześniej odbywa rozmowę z chatbotem, na podstawie której zostaje przypisany do odpowiedniego działu odpowiedzialnego za rozpatrywanie danej kategorii problemu.
Komputronik
Chatbot dostępny na stronie sklepu komputerowego Komputronik, jest typowym asystentem sprzedaży. Pyta, czego szukamy. Podpowiada kategorie i konkretne produkty, którymi możemy być zainteresowani.
Media Markt
Media Markt to kolejny przykład chatbota w aplikacji Messenger, który jest asystentem sprzedaży.
Jak stworzyć chatbota dla sklepu internetowego?
Przy obecnie dostępnych narzędziach, możliwe jest samodzielne wykonanie chatbota — bez umiejętności programowania. Trzeba jednak się zastanowić, gdzie chcemy wykorzystywać naszego bota: w aplikacji Messenger, czy też na stronie naszego sklepu.
Jest wiele firm, które zajmują się tworzeniem chatbotów. Pamiętajmy, że wachlarz cenowy jest naprawdę szeroki. Wszystko zależy od wykorzystanych technologii. Chatboty, które bazują na algorytmach sztucznej inteligencji będą z pewnością drogie, jednak te prostsze (również skuteczne) mogą kosztować 500 zł.
Czy inwestycja jest warta uwagi? Z pewnością! Jeśli w przemyślany sposób zorganizujemy działanie naszego chatbota, może on być zbawieniem dla naszych kontaktów z klientami. Pozwoli nam zaoszczędzić sporą ilość czasu. Chatboty z pewnością są przyszłością branży e-commerce.
Chciałem przede wszystkim podziękować bardzo Michałowi i Kamilowi, bo dzięki nim, dzięki wam Panowie, zdecydowałem się na krok w sprzedaż internetową, drop, itd. Jeszcze raz bardzo wam dziękuje i serdecznie pozdrawiam.
Teraz „interesy”, chciałbym nabyć u Was pakiet, który reklamowaliście na webinarze, w którym uczestniczyłem 08.04.2021, ale nie widzę teraz tej oferty za 2500 zł. Miałbym jeszcze pytanie odnośnie grupy zakupowej, czy już działa, czy będzie można z tego korzystać? Proszę o informację. Dziękuje i pozdrawiam.
Krzysztof