E-mail to narzędzie, z którego korzysta każdy użytkownik internetu — również klienci e-sklepów. Czemu więc by nie zwiększyć swoich zysków dzięki e-mail marketingowi w sklepie internetowym?
Jest kilka powodów, które sprawiają, że email jest tak skutecznym narzędziem marketingowym.
- Darmowy;
- Kierowany do osób, które znają nasz sklep;
- Jego efekty są łatwe do mierzenia;
- Łatwy do wdrożenia w sklepie internetowym;
- Szeroki zasięg;
- Natychmiastowy efekt;
Jednak zanim będziemy mogli podjąć jakiekolwiek działania, których celem będą skrzynki mailowe potencjalnych klientów, musimy stworzyć swoją bazę mailingową — listę adresów, do których będziemy kierować nasze komunikaty.
[banner id=”28111″]
Jak budować bazę mailingową w sklepie internetowym?
Jest kilka powszechnie stosowanych sposobów, dzięki którym nasza baza mailingowa będzie stale się zwiększać.
Wyrażenie zgody przy zakupie
Klienci kupujący w naszym sklepie często odruchowo zaznaczają wszystkie zgody, byle tylko sfinalizować zakup. Formularz zamówienia to miejsce, w którym możemy załączyć specjalny checkbox, w którym będziemy pytać klientów o wyrażenie zgody na otrzymywanie treści marketingowych na skrzynkę email.
Wyodrębniona sekcja na stronie
Warto jest wygospodarować na naszej stronie kawałek przestrzeni, w której umieścimy specjalne pole z zapisem na newsletter.
Często spotykanym zabiegiem jest dodawanie takiej sekcji w stopce strony — tutaj mamy pełną dowolność. Warto sprawdzać, w którym miejscu pole zapisu do listy mailingowej jest bardziej skuteczne.
Ustawienie wyskakującego okna
Popularnym rozwiązaniem zwiększającym ilość kontaktów w liście jest umieszczenie na stronie tzw. wyskakującego okna (ang. pop-up window). Są różne rodzaje wyskakujących okien — wyświetlające się po określonym czasie obecności użytkownika na stronie, pokazujące się w momencie, gdy kursor myszki znajdzie się w pobliżu znaku zamknięcia strony.
Sposobów na zwiększanie naszej listy mailingowej jest znacznie więcej, ale te wyżej pokazane są tymi, które możemy zastosować bezpośrednio na stronie naszego sklepu.
Gdy już mamy listę… – Praktyczne zastosowanie email marketingu
Aby email marketing przynosił zamierzone efekty, musi być przemyślany — nie możemy wysyłać na oślep treści, które nie niosą żadnej wartości dla użytkowników. W przeciwnym razie nasze wiadomości będą postrzegane jako spam — stracą całą swoją moc. Poniżej kilka sposobów skutecznego wykorzystania wiadomości email w działaniach promocyjno-sprzedażowych.
Segmentacja listy – wysyłanie precyzyjnych treści
Zaletą email marketingu jest możliwość dopasowania wysyłanych treści do określonych grup odbiorców. Gdy wiemy, że zbliża się dzień kobiet, możemy przed 8 marca wysłać maila do mężczyzn z listą najlepszych pomysłów na prezent dla kobiet.
Możliwości segmentacji naszej listy oczywiście zależą od ilości informacji, które udało nam się zebrać od naszych subskrybentów. Tutaj oczywiście trzeba być ostrożnym przy tworzeniu pól formularza — im więcej będziemy wymagać informacji, tym trudniej będzie nam powiększać bazę kontaktów.
Maile z życzeniami
To miłe uczucie, gdy otwieramy skrzynkę mailową, a tam znajdujemy życzenia urodzinowe od sklepu, w którym robiliśmy kiedyś zakupy. Jednak uzyskanie informacji na temat urodzin użytkowników nie jest prosta rzeczą. Raczej data urodzin nie należy do standardowych danych zbieranych przy zapisie na newsletter.
Jednak z pewnością możemy wysłać maila, w którym napiszemy coś w stylu: “Minął rok odkąd dostajesz maile z naszego sklepu. Zrób zakupy do następnego piątku i skorzystaj z promocji 20% na cały asortyment”.
Dotarcie do porzuconych koszyków
Porzucone koszyki to zmora każdego sklepu. Nawet najlepsza optymalizacja ścieżki zakupowej w naszym sklepie nie wyeliminuje w 100% tego zjawiska. Dzięki email marketingowi jesteśmy w stanie dotrzeć do osób, które zrezygnowały z zakupów, wysyłając im pytanie, dlaczego nie chcieli sfinalizować transakcji, lub podesłać im podobne produkty.
Prośba o opinie
Mail z prośbą o opinie na temat produktu może okazać się skutecznym narzędziem badania rynku. Oprócz tego, opinie innych klientów to doskonały bodziec skłaniający do zakupu osoby, które jeszcze nie robiły zakupów w naszym sklepie.
Przypomnienia o istnieniu sklepu
Klienci większości sklepów internetowych — przede wszystkim tych mniejszych — nie przywiązują się specjalnie do marki. Jednak w przypadku, gdy byli zadowoleni z dokonanych zakupów, możemy wysłać im maila, który niejako będzie przypominał o istnieniu naszego sklepu, a finalnie doprowadzi do ponownych zakupów.
Wysyłka Rekomendacji
Wiedząc jakiego zakupu dokonał dany klient w naszym sklepie, możemy po pewnym czasie wysłać do niego maila z rekomendacjami — np. produkty uzupełniające ten kupiony poprzednio, lub podobne, gdy produkt poprzednio zakupiony mógł już przestać być używany.
ODWIEDŹ NASZ KANAŁ NA YOUTUBE
Sposobów na zbieranie adresów jest o wiele więcej — podobnie jak wiele więcej jest sposobów na wykorzystanie tej formy marketingu, jednak my skupiliśmy się na tych najbardziej podstawowych. Zwłaszcza tych, które łatwo zastosować w działalności typowego sklepu internetowego.