bledy-w-e-commerce-glowne

Pomyłki to naturalna część każdego biznesu. Niestety handel internetowy daje przedsiębiorcom sporą przestrzeń do popełniania błędów — zwłaszcza tym niedoświadczonym. Warto już na starcie poznać najczęściej popełniane błędy w e-commerce, aby móc ich uniknąć we własnej działalności.

 

[banner id=”28111″]

 

Mało wyrazista marka

 

bledy-e-commerce-identyfikacja-wizualna

 

Początkujący sprzedawcy często zapominają o elementach związanych ze swoim brandem — przede wszystkim chodzi o pomysłową nazwę, logo, charakterystyczną kolorystykę, krój pisma. Jeśli nasz budżet na to pozwala, warto skorzystać z usług grafika, który przygotuje tzw. Identyfikację wizualną — spójny zestaw wszystkich elementów graficznych, które wyrażają naszą markę.

 

Zawodna platforma, na której działa sklep…

 

Sprzedawcy internetowi mają ogromny wybór dostępnych rozwiązań, na których mogą oprzeć swoją platformę do sprzedaży. Jak w przypadku każdego rodzaju oprogramowania — rozwiązania techniczne dla sklepów internetowych znacząco różnią się między sobą. Wszystko rozbija się o cenę — im sklep tańszy, tym najpewniej będzie więcej z nim problemów.

Warto pamiętać, że jeśli technologie internetowe nie są naszą mocną stroną, powinniśmy skorzystać z gotowego oprogramowania, np. SkyShop lub RedCart. Jeśli jednak mieliśmy — choćby niedużą — styczność z tworzeniem stron lub sklepów internetowych — możemy sięgnąć po systemy zarządzania treścią takie jak WordPress czy PrestaShop. Ich zaletą jest fakt, że można w dowolny sposób modyfikować ich wygląd i pozwalają stworzyć sklep internetowy niskim kosztem — samo założenie sklepu jest często darmowe, płatne są jedynie rozszerzenia (tzw. wtyczki), które zwiększają funkcjonalność sklepu, np. poprzez Integrację z bramką płatności.

 

Sklep niedostosowany do urządzeń mobilnych

 

bledy-w-e-commerce-rwd

 

Strona, która źle się wyświetla na smartfonach jest niedopuszczalna z dwóch powodów. Po pierwsze, wielu klientów zrezygnuje z zakupów, gdy będą one utrudnione podczas korzystania ze smartfona. Po drugie, strony sklepów niedostosowane do urządzeń mobilnych są źle oceniane przez wyszukiwarki — znajdują się one niżej w wynikach wyszukiwania.

 

Właściciel sklepu nie jest człowiekiem orkiestrą

 

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z działalnością w wielu obszarach wspierających sprzedaż. Chodzi przede wszystkim o wszelkie działania marketingowe — m.in. reklama, e-mail marketing, obecność w mediach społecznościowych, czy tworzenie treści na bloga.

Niestety trudnym (jeśli nie niemożliwym) zadaniem jest wykonywanie wszystkich tych czynności samemu, gdy sklep jest prowadzony przez jedną osobę. To z kolei przekłada się na niską skuteczność świadczonych usług. Jeśli nie możemy na początku pozwolić sobie na współpracę z profesjonalnymi marketerami, powinniśmy skupić się tylko na tych działaniach, które uda nam się skutecznie pogodzić z działalnością handlową — kolejne wprowadzać stopniowo wraz z rozwojem sklepu.

 

Nieskuteczne strony produktów

 

Podstrony, na których prezentujemy poszczególne produkty to strategiczne miejsce w naszym sklepie. Jeśli są przekonujące — perswazyjny opis produktu i efektowne zdjęcia — nasze szanse na większą sprzedaż wzrastają.

Wiadomo, że jeśli w naszym produkcie mamy 1000 produktów, nie będziemy w stanie dla wszystkich przygotować przekonującą treść. Warto wtedy się skupić na tych produktach, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów.

Brak opinii zadowolonych klientów

 

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi zwiększających sprzedaż w sklepie jest zamieszczanie opinii zadowolonych klientów, którzy wcześniej dokonali zakupu. Tak działa ludzki umysł — lubi znajdować poparcie w otoczeniu dla słuszności swoich decyzji. Brak tego typu rozwiązań w sklepie będzie działał na niekorzyść naszej wiarygodności.

 

Zaniedbywanie SEO

 

bledy-w-e-commerce-seo

 

Trzeba jasno zaznaczyć — optymalizacja SEO, która wyniesie Twoje strony produktowe na pierwsze miejsca w Google to zadanie ekstremalnie trudne. Jakkolwiek by to nie brzmiało — trzeba robić co w naszej mocy. Dobrą wiadomością jest możliwość optymalizacji treści na blogu naszego sklepu. Pisanie artykułów poradnikowych, które będą odpowiadać na częste pytania naszych potencjalnych klientów i będą dostosowane do SEO to skuteczny sposób, aby powiadomić klientów o istnieniu naszego sklepu.

 

Utrudniony kontakt

 

Wysłuchiwanie niezadowolonych klientów nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy — niestety najczęściej właśnie ci klienci chcą się z nami kontaktować. Bez względu na to, jakie intencje mają osoby, które chcą się z nami skontaktować, musimy im ułatwić możliwość komunikacji z nami.

Najlepiej, jeśli dodamy formularz kontaktowy w widocznym miejscu na jednej z podstron sklepu. Choć wcale nie musimy ograniczać się do jednego formularza. Dodatkowo warto podać numer telefonu — wiele osób woli kontakt bezpośredni z pracownikiem sklepu.

Ulepszanie sklepu internetowego to tak naprawdę proces ciągły, który można spuentować stwierdzeniem “zawsze może być lepiej”. Byśmy mogli się przekonać, które rozwiązania są najskuteczniejsze, musimy wykonywać liczne testy. Stawiać na rozwiązania, które przekładają się w największym stopniu na naszą skuteczność biznesową.