Allegro od początku 2019 roku wprowadza zmiany, które zbiorczo określa mianem produktyzacji. Kroki podejmowane przez Allegro sprawiają, że zasady działania platformy coraz bardziej przypominają te znane z Amazona. Pojawia się pytanie: Czy to tylko podążanie za dobrymi wzorcami, a może przygotowania do wydarzenia, które zrewolucjonizuje polski rynek e-commerce?
Czym jest produktyzacja?
Produktyzacja to system porządkowania ofert na Allegro w taki sposób, że wszystkie oferty prezentujące dany produkt są ze sobą powiązane. np. 20 sprzedawców wystawiło telefon iPhone SE, wszystkie oferty prezentujące ten model zostały powiązane z produktem iPhone SE.
Łączenie ofert z produktami odbywa się na podstawie kodu EAN
Jak twierdzi samo Allegro — wprowadzane zmiany są podyktowane dbałością o komfort klientów kupujących na Allegro. W ostatnich dniach kolejne kategorie zostały objęte produktyzacją — Obecnie lista kategorii, w których została wdrożona produktyzacja (lub jej elementy) wygląda następująco:
- Sport i Turystyka;
- Dom i Ogród;
- Supermarket;
- Kultura i Rozrywka;
- Elektronika;
- Zdrowie;
Jak twierdzi Allegro, do połowy 2021 roku produktyzacja ma objąć wszystkie kategorie na platformie.
[banner id=”28111″]
Jak to wygląda w praktyce?
Trzeba pamiętać, że pewne elementy produktyzacji są wprowadzane na platformie w różnych kategoriach od początku 2019 roku. Obecnie produktyzacja w pełnym kształcie jest wdrożona w nielicznych kategoriach, m.in. w kategorii Książki i Komiksy.
Klient przeglądający oferty w kategoriach objętych produktyzacją, zobaczy listę przedmiotów pasujących do wyszukiwanej frazy, dopiero po wejściu w produkt — wyświetli mu się lista przypisanych do niego ofert od nich sprzedawców. (np. wyszukując książkę Hobbit w liście produktów zobaczymy różne wydania tej pozycji).
Po naciśnięciu przycisku Wszystkie oferty (X) użytkownik jest przeniesiony na podstroną, na której są widoczne wszystkie oferty odpowiadające danemu produktowi. Na samej górze pojawia się oferta w pewien sposób wyróżniona, przy której dostępne jest zdjęcie w dużym formacie i fragment opisu produktu.
Która oferta reprezentuje produkt?
Allegro w udostępnianych przez siebie informacjach ujawnia w jaki sposób będzie wybierać ofertę prezentującą produkt, oraz jak będą grupowane oferty na liście danego produktu.
Oferty z największą trafnością i najlepszą ceną będą wyświetlane na samej górze listy ofert odpowiadających danemu produktowi. Będą liczyć się również dodatkowe kryteria — Wśród nich:
- Jakość sprzedawcy
- Stan = nowy
- Format sprzedaży = Kup teraz
W efekcie dany produkt reprezentuje wyróżniona oferta od najlepszego sprzedawcy, w atrakcyjnej cenie i z nowym produktem.
Allegro zachęca sprzedawców do rozwoju produktyzacji
Podstawą produktyzacji jest łączenie ofert z produktami. Widać gołym okiem, że Allegro zależy na rozwoju produktyzacji, bo nawet oferują 50% zniżkę od prowizji dla sprzedawców, którzy połączą swoje oferty z produktami. Aby załapać się na promocję, trzeba się pospieszyć — będzie ona trwała już tylko do 31 października. Akcja jest prowadzona w wybranych kategoriach działów: Dom i Ogród, Elektronika, Kultura i Rozrywka, Sport i Turystyka, Supermarket, Zdrowie.
Podsumowując, produktyzacja to wyraźny krok w stronę upodobnienia zasad panujących na Allegro do tych, które od dawna dobrze funkcjonują na Amazonie. Warto trzymać rękę na pulsie i reagować na bieżąco. Niewykluczone, że Allegro wkrótce ogłosi konieczność łączenia wszystkich wystawianych ofert z produktami w ramach produktyzacji.
Dobrze wiedzieć