fbpx

bdo-w-sklepie-internetowymAKTUALIZACJA! W serwisie Gazeta Prawna pojawiła się informacja, którą redakcja uzyskała w Ministerstwie Klimatu: Firmy, który spóźniły się z rejestracją w BDO i nie zapisały się do 31 grudnia, mogą jeszcze to zrobić po nowym roku bez konsekwencji.

Tak jak w 2018 roku najpopularniejszym hasłem w świecie biznesu było RODO, tak można odnieść wrażenie, że rok 2019 stoi pod znakiem dużej popularności akronimu BDO – Baza danych Odpadowych. Jest to system informatyczny, w którym są gromadzone dane dotyczące przetwarzania odpadów przez firmy, które są zobligowane przepisami prawa do zapisu w rejestrze BDO.

Na wielu forach internetowych można zauważyć, że upływający wkrótce termin zapisów do rejestru BDO dla wielu przedsiębiorców jest źródłem sporego zamieszania. Wątpliwości budzi podstawowe pytanie: „Czy muszę się rejestrować w BDO?”.

 

Czy właściciel sklepu internetowego musi się rejestrować w BDO?

 

W ustalaniu, czy charakter naszej działalności wymusza na nas konieczność rejestracji w BDO, pomocny może się okazać formularz zamieszczony na stronie projektu.

Niestety nawet po jego wypełnieniu, może się okazać, że nadal nie jesteśmy do końca pewni, czy faktycznie powinniśmy, bądź nie, rejestrować się w systemie. Zgodnie z postanowieniami ustawy – obowiązek rejestracji w BDO spoczywa m.in. na tych podmiotach, które wytwarzają odpady i prowadzą ich ewidencję, jak również na tych, które wprowadzają na terenie kraju produkty w opakowaniach.

Zgodnie z powyższym, każdy sklep internetowy posiadający produkty na stanie spełnia oba przywołane kryteria, wobec czego powinien zostać zgłoszony do rejestru BDO. Kwestią sporną pozostaje temat, czy sklepy oparte jedynie o dropshipping, powinny również dokonać takiego wpisu.

Na pytanie czy dropshipper powinien rejestrować się w BDO, próbowaliśmy znaleźć odpowiedź u źródła, tj. w urzędach marszałkowskich kilku województw i za każdym razem otrzymywaliśmy informację w stylu: „Proszę samodzielnie w oparciu o treść ustawy stwierdzić, czy Pańska działalność powinna zostać zgłoszona do rejestru BDO”.

W związku z tym, wg nas najrozsądniejszym wyjściem będzie rejestracja w systemie BDO, nawet gdy działamy tylko w oparciu o dropshipping – zgodnie z zasadą: “Lepiej wykonać o jeden krok za dużo, niż o jeden za mało”. GDY TYLKO ZDOBĘDZIEMY POTWIERDZONĄ INFORMACJĘ, NA PEWNO POINFORMUJEMY WSZYSTKICH CZŁONKÓW NASZEJ SPOŁECZNOŚCI.

Jak dokonać wpisu do BDO?

 

Wpis do rejestru zostaje dokonany przez Marszałka Województwa, odpowiadającego miejscu, w którym firma ma swoją siedzibę. Rejestr jest publicznie dostępny pod adresem strony: https://bdo.mos.gov.pl/. Pamiętać należy, że termin rejestracji upływa 31 grudnia 2019 roku.

Z rejestracją do BDO wiążą się konieczność uiszczenia opłaty rejestrowej w wysokość 100 zł gdy jesteśmy mikroprzedsiębiorcami, oraz 300 zł w pozostałych przypadkach. W kontekście BDO, mikroprzedsiębiorca jest definiowany następującymi kryteriami:

  • w ciągu roku zatrudniał średnio mniej niż 10 pracowników;
  • jego roczny obrót ze sprzedaży towarów, usług nie przekroczył równowartości sumy 2 milionów Euro.

W przypadku małych i średnich sklepów internetowych, w większości przypadków będzie mowa o rejestracji jako mikroprzedsiębiorstwa do BDO.

 

zapisz-sie-na-kurs-sekrety-handlu

 

Jeszcze raz należy podkreślić, że warto złożyć wniosek o rejestrację firmy w BDO, nawet jeśli okaże się to posunięciem zbędnym. Przewidziane kary są niezwykle dotkliwe – kształtują się w przedziale od 5 tysięcy do aż 1 miliona złotych za brak wpisu.