black-friday-w-sklepie-internetowym

 

Listopad — m.in. za sprawą black Friday i Cyber Monday — to dla sklepów internetowych okres żniw. Aby móc cieszyć się dużą sprzedażą w te dni, trzeba odpowiednio przygotować zarówno sam sklep, jak i ofertę produktową.

Obecnie sytuacja za sprawą koronawirusa wygląda dodatkowo sprzyjająco dla właścicieli sklepów online — to ich biznesy są faworyzowane przez klientów. 

Poniżej wskazujemy ważne elementy, na które powinien zwrócić uwagę każdy sprzedawca, który chce w okresie Black Friday i Cyber Monday cieszyć się wzrostem sprzedaży.

 

1. Zacznijmy odpowiednio wcześnie

 

Black Friday przypada 27 listopada w tym roku, jednak klienci znacznie wcześniej zaczynają wypatrywać nadchodzących okazji — październik jest doskonałym momentem, aby zacząć wdrażać swoją strategię sprzedaży na Czarny Piątek. 

Przygotowania w obrębie sklepu i oferty to nie wszystko. Musimy dużo wcześniej — choć stopniowo — przypominać o nadchodzącym święcie zakupów. Wzbudzi to ciekawość wśród klientów.

 

2. Przegląd magazynu

 

Musimy dobrze się zastanowić, które produkty z naszej oferty mają największy potencjał marketingowy do wykorzystania na Black Friday i Cyber Monday. Inwentaryzacja magazynu ma jeszcze jeden, o wiele ważniejszy cel w kontekście takiego momentu jak Black Friday… Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której wszem i wobec ogłaszamy szaloną promocję, a ostatecznie okazuje się, że zwabieni nią klienci odbijają się od wirtualnej półki naszego sklepu, bo promocyjny towar jest niedostępny.

W takiej sytuacji nie dość, że nie zarobimy w czasie Black Friday, to jeszcze pozostanie niesmak w oczach klientów, którzy najpewniej nie wrócą już do naszego sklepu.

 

3. Kontakt z hurtowniami

 

Gdy jesteśmy w stanie oszacować, które z naszych produktów będą cieszył się szczególnym zainteresowaniem klientów, warto jest odpowiednio się zabezpieczyć. Ściągnąć dodatkowe partie z hurtowni, lub gdy handlujemy tylko w dropshippingu, spróbować nawiązać współpracę z dodatkowymi hurtowniami. Pozwoli to uniknąć rozczarowania naszych niedoszłych klientów.

 

4. Przygotowanie strony na wzmożony ruch

 

Musimy mieć świadomość, że dobrze przeprowadzona kampania promocyjna wokół naszego sklepu, ściągnie większą liczbę klientów na stronę. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której nasz sklep działa, jakby miał za chwilę się zawiesić, lub co gorsza faktycznie wyłącza się, gdy klienci go odwiedzają.

O czym należy pamiętać?

  • Kontakt z dostawcą hostingu – Warto jest skontaktować się z firmą hostingową, z której usług korzystamy i zapytać, czy nasz serwer poradzi sobie z szacowaną liczbę osób odwiedzających witrynę. Jeśli korzystamy z platformy typu SaaS (Shopper, Sky-Shop, RedCart), wtedy należy się skontaktować z dostawcą usługi.
  • Optymalizacja zdjęć i obrazków – Niekiedy właściciele sklepów nie przywiązują zbytniej wagi do odpowiedniego przygotowania zdjęć, które wrzucają na stronę. Często zdjęcia ważą zbyt dużo, co wpływa na wolniejsze wczytywanie się stron.
  • Aktualizacja komponentów – Jeśli korzystamy z platformy typu SaaS, wtedy nie musimy się martwić o ten element. Aktualizacja oprogramowania w tym przypadku leży po stronie dostawcy platformy, którą wykorzystuje nasz sklep. Jeśli jednak używamy WooCommerce, lub PrestaShop, wtedy musimy zadbać o ten element.
  • Wykonanie testów – Warto samemu sprawdzić jak nasza strona jest oceniana przez popularne aplikacje do testowania szybkości strony. Dzięki temu otrzymamy wskazówki, nad którymi elementami powinniśmy popracować.

 

5. Sprawdźmy Mobile-first 

 

Zawsze trzeba pamiętać o dostosowaniu strony do wyświetlaczy różnych urządzeń mobilnych, ale w przypadku Black Friday jest to szczególnie ważne. Nasi potencjalni klienci używają przeróżnych urządzeń — od smartfonów starej generacji, przez tablety i komputery, aż po nowoczesne urządzenia. 

Naszym priorytetem jest zadbanie o wszystkich użytkowników. Nigdy nie wiemy, z jakiego urządzeń korzystają nasi stali klienci. Jedną z aplikacji, która pozwoli nam sprawdzić, jak wyświetla się strona naszego sklepu na różnych urządzeniach mobilnych jest responsinator.com. 

 

6. Zmiany na stronie

 

Wygląd strony naszego sklepu przed Black Friday powinien być podporządkowany celom promocyjnym związanym z tym dniem. Warto jest dodać specjalny baner na stronie głównej, tak aby nie dało się go przeoczyć.

Co więcej, na stronie głównej możemy stworzyć specjalną sekcję z produktami objętymi promocją w ramach Black Friday, lub nawet przygotować dedykowaną podstronę, która będzie prezentować cały asortyment objęty promocją. 

uruchommy specjalne pop-upy, które będą użytkownikom się pojawiać podczas wizyt na stronie i przypominać o trwającej akcji — im więcej miejsc, w których będziemy informować o promocji, tym lepiej, choć nie możemy użytkowników przytłaczać lawiną informacji.

 

7. Dodatkowe wsparcie w obsłudze sklepu

 

Jeśli nasza akcja wypali i sporo osób przyjdzie do nas na zakupy, może się okazać, że nie będziemy w stanie — zwłaszcza, gdy sami prowadzimy nasz sklep — sprawnie obsłużyć zamówień, reklamacji, zwrotów. Wtedy — jeśli oczywiście możemy sobie na to pozwolić — powinniśmy zaangażować dodatkowe siły robocze, które wesprą nas w tym intensywnym czasie.

 

8. Stworzenie grafik

 

Gdy prowadzimy duży sklep, najpewniej dostęp do profesjonalnego grafika nie jest dla nas problemem, jednak gdy jesteśmy sami sobie sterem, żeglarzem i okrętem, wtedy możemy skorzystać z prostych programów graficznych. Najlepszym przykładem takiego programu jest Canva — internetowy edytor graficzny, który ma sporo wbudowanych szablonów, które możemy uzupełnić treścią i cieszyć się profesjonalnie wyglądającymi grafikami na Black Friday.

 

9. E-mail marketing

 

Na nic najbardziej atrakcyjne promocje, gdy klienci nie mają okazji o nich usłyszeć. Jeśli mamy swoją bazę mailingową, wtedy częściowo jesteśmy w domu — Warto jest uruchomić ten kanał komunikacji i powiadomić użytkowników o planowanych promocjach z okazji Black Friday w sklepie internetowym.

Do przygotowania efektownie wyglądających maili możemy wykorzystać wspomniany wcześniej program graficzny Canva. Choć tu musimy być ostrożni, aby nie przesadzić z elementami typowo marketingowymi — nie jesteśmy jedynym sklepem, który zechce wysłać do naszych klientów materiały promocyjne na maila. Gdy użytkownik zobaczy kolejną typową reklamę, najpewniej bez czytania umieści ją w koszu.

Przy okazji email marketingu musimy pamiętać o przemyślanym wykorzystaniu tego narzędzia — przeprowadźmy segmentację naszej listy. Nie ma sensu wysyłać maili na oślep. Podzielmy listę, tak aby informacje na temat określonych produktów trafiały do konkretnych osób, np.

  • Osoby, które niedawno dokonały zakupu;
  • Osoby, które kupują produkty z konkretnej kategorii;
  • Osoby, które nigdy nie kupiły w naszym sklepie, ale otwierają maile;
  • Osoby, które dawno temu dokonały zakupu;

 

10. Ofensywa w mediach społecznościowych

 

Tak jak już wyżej zostało wspomniane. Przygotowanie sklepu i atrakcyjna oferta produktowa to połowa sukcesu w okresie Black Friday. Musimy zadbać o to, aby klienci usłyszeli o naszych promocjach. 

Musimy uruchomić wszystkie kanały naszej komunikacji, aby ściągnąć zainteresowane osoby na stronę naszego sklepu. Dodatkowo, warto jest uruchomić reklamę w mediach społecznościowych — o jej sukcesie będzie decydować nasza fantazja marketingowa. 

 

11. Zakup przy użyciu jednego kliknięcia

 

Klienci są niecierpliwi — nie lubią przechodzić przez wieloetapowe zamówienia. Na szczęście obecnie możemy zintegrować nasz sklep z popularnymi formami płatności, typu: Google Pay, Apple Pay, lub PayPal. Choć stosunkowo spora część osób jeszcze nie jest przyzwyczajona do tego typu płatności, to z pewnością warto umożliwić klientom szybką płatność za pomocą którego z powyższych rozwiązań.

 

12. Kody i kupony rabatowe

 

To szczególnie popularny rodzaj promocji przy takich dniach jak Black Friday. Bywa on jednak źródłem problemów, gdy użytkownicy popełnią jakąś literówkę i później twierdzą, że nasz kod rabatowy nie działa.

Jeżeli chcemy z okazji Black Friday wdrożyć kupony rabatowe, warto jest przygotować kilka wariantów, np. BlackFriday, Black Friday, black friday, BLACK FRIDAY — niestety zawsze się znajdzie klient, który będzie miał problem z prawidłowym wpisaniem naszego kodu rabatowego.

 

13. Niech rabaty robią wrażenie

 

Black Friday to dzień, w którym klienci spodziewają się prawdziwych okazji. Jeśli obniżymy ceny o 5%, taki ruch nie spotka się z zadowoleniem wśród klientów. Przeciwnie, będą oni raczej rozgoryczeni… Nie tego oczekują po Black Friday. Jeśli możemy sobie na to pozwolić, zaoferujmy co najmniej 20%-ową promocję.

Możemy również zaoferować specjalne prezenty z okazji Black Friday. Coś w rodzaju: “Z okazji Black Friday przy zakupie produktu X, otrzymasz produkt Y gratis.”

Pamiętajmy, aby wyraźnie wyeksponować informacje na temat obowiązujących rabatów — najlepiej na samej górze strony głównej. Możemy również dodać specjalny licznik odliczający czas, który pozostał do końca obowiązywania promocji.

 

14. Magia influencer marketingu

 

Choć dla wielu osób słowo influencer wciąż brzmi dość egzotycznie i — jak sądzą — ta gałąź marketingu jest zarezerwowana dla dużych graczy, to fakty pokazują coś zupełnie odwrotnego.

Współpraca z influencerami jest narzędziem, z którego mogą skutecznie korzystać również małe sklepy internetowe. Musimy odpowiednio wcześnie zwrócić się do odpowiednich osób. Najlepszym narzędziem w tym obszarze będzie Instagram, który — jak powszechnie wiadomo — jest naturalnym środowiskiem influencerów.

 

Gotowi na Black Friday…???

 

Z przygotowaniami do Black Friday nie należy zbytnio zwlekać. Czas nie działa na naszą korzyść, a odpowiednio wcześnie podjęte działania sprawią, że będziemy mieli pewien margines czasu na zmiany w naszej strategii promocyjnej.