Koszty związane z księgowością to wydatek, który może — zwłaszcza w początkowej fazie działalności — silnie wpływać na dochodowość biznesu. Warto więc zadbać, aby koszt ten był możliwie niski. Poniżej podpowiadamy, co robić, aby płacić mniej za księgowość w e-commerce.
#UWAGA — Jeśli jesteś osobą poniżej 26 roku, to od 1 sierpnia 2019 roku jesteś zwolniony z obowiązku opłacania podatku dochodowego.
Zanim wybierzemy biuro…
Warto na początku wstępnie oszacować: Jak dużo dokumentów dla biura rachunkowego będziemy generować w ramach naszej działalności.
Trzeba wiedzieć, że najczęściej księgowi wysokość opłat za swoje usługi uzależniają od ilości dokumentów, które muszą rozliczyć. W związku z tym, pierwszym podstawowym kryterium, które będzie wpływać na wysokość kosztów księgowych, jest forma działalności, na którą się zdecydujemy.
Jednoosobowa działalność gospodarcza = tańsza księgowość
Jeżeli stawiamy pierwsze kroki w handlu internetowym, to zdecydowanie lepszym wyborem będzie jednoosobowa działalność gospodarcza. Zwłaszcza jeżeli możemy skorzystać z małego ZUS-u, lub pracujemy na etacie. Jeżeli chodzi o koszt rachunkowości, JDG wypada taniej w porównaniu ze spółką z o.o.
W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mamy do czynienia z wyższym stopniem sformalizowania, co przekłada się na większą liczbę dokumentów, a tym samym wyższą cenę księgowości.
Orientacyjne ceny usług księgowych w zależności od formy działalności:
- Jednoosobowa działalność gospodarcza: 200 zł – 300 zł brutto;
- Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością: 500 zł – 1000 zł brutoo;
Prosty sposób na obniżenie kosztów w e-commerce
Trzeba wiedzieć, że niektórzy księgowi uważają (NIESŁUSZNIE), że każda nasza transakcja z klientem detalicznym wymaga osobnego rozliczenia. Łatwo sobie wyobrazić ilość generowanych dokumentów księgowych, gdy odnotowujemy choćby 3 sprzedaże każdego dnia.
Na szczęście istnieje rozwiązanie, dzięki któremu możemy wszystkie transakcje z danego miesiąca uwzględnić zbiorczo w jednym zestawieniu sprzedaży. Warunkiem, który trzeba spełnić, aby móc zastosować ten rodzaj optymalizacji jest posiadanie narzędzia, które pozwoli nam ewidencjonować sprzedaż z całego miesiąca w jednym zestawieniu.
Obecnie każde nowoczesne oprogramowanie dla e-commerce posiada funkcjonalność, dzięki której jesteśmy w stanie takie zestawienie stworzyć.
Sytuacja trochę się komplikuje, gdy sprzedajemy tylko na Allegro. Niestety na platformie nie ma narzędzia, które pozwoliłoby wygenerować dokument obejmujący wszystkie transakcje z danego miesiąca. Wtedy musimy zintegrować nasze konto Allegro z zewnętrznym oprogramowaniem, np. Baselinker, w którym wygenerujemy zbiorczy dokument.
Negocjacje z hurtowniami
Jak wiadomo, prowadzona przez nas sprzedaż nie jest jedynym źródłem generowanych faktur. Oprócz tego, sami jako firma zaopatrujemy się w hurtowniach.
W tym obszarze możliwości optymalizacji są ograniczone. W znakomitej większości przypadków, gdy będziemy dopiero rozpoczynać współpracę z hurtownią, nie będzie ona skłonna iść nam na rękę. Z czasem jednak warto poprosić, aby hurtownia uwzględniała faktury z danego miesiąca (albo chociaż tygodnia) zbiorczo w jednym dokumencie.
POZNAJ NIEZAWODNY SPOSÓB NA ZDOBYCIE 100 POZYTYWNYCH KOMENTARZY W 7 DNI I STATUSU SUPER SPRZEDAWCY NA ALLEGRO W MIESIĄC
Optymalizacja dla zaawansowanych
W momencie, gdy prowadzimy działalność w kraju — zaczyna ona coraz lepiej prosperować, inwestujemy pieniądze — stajemy się atrakcyjnym celem dla urzędu skarbowego.
Z uwagi na fakt, że w jednoosobowej działalności gospodarczej odpowiadamy całym swoim prywatnym majątkiem, fiskus bez problemu jest w stanie wyegzekwować od nas pieniądze w momencie uchwalenia niekorzystnych regulacji prawnych.
Warto więc rozważyć przejście na brytyjską spółkę limited. To pozwoli znacznie zredukować koszty prowadzonej działalności. Obsługa księgowości w przypadku spółki LTD jest znacznie tańsza niż w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Oprócz korzyści finansowych, główną przewagą płynącą z prowadzenia spółki LTD są spokój i czas — przepisy regulujące funkcjonowanie spółek LTD są znacznie mniej skomplikowane, niż te odnoszące się do działalności firm w Polsce.
Zanim jednak zdecydujemy się na wybór spółki Limited, warto skonsultować to z doświadczonym księgowym, który specjalizuje się w tym temacie.
ODWIEDŹ KANAŁ SEKRETÓW HANDLU NA YOUTUBE
Podsumowując, kluczem do rozpoczęcia jakiejkolwiek optymalizacji, jest — jeszcze przed rozpoczęciem działalności — znalezienie rzetelnego biura rachunkowego.
Często zdarza się, że sprzedawcy korzystają z usług biur księgowych, które nie mają konkretnych specjalizacji — obsługują wszystkich: gabinety fizjoterapeutyczne, zakłady fryzjerskie, sprzedawców, co sprawia, że nie znają szczegółowo przepisów odnoszących się do konkretnej branży, co jest niewątpliwie główną przeszkodą na drodze do stosowania skutecznej optymalizacji podatkowej.