W dobie naszych czasów platforma Allegro zyskuje coraz większą popularność. Jest to właściwie najczęściej wybierana platforma wśród kupujących, ale także wśród tych, którzy chcą zaistnieć, jako sprzedawcy. Pytając się rodziny i znajomych, bardzo często słyszymy, że najczęściej zakupy online robią właśnie na Allegro. Rodzi to zatem duże zainteresowanie wśród sprzedających, co oczywiście ma ogromny wpływ na konkurencję i konieczność poradzenia sobie z taką “przeszkodą”. Jak zatem pokonać konkurencję wśród sprzedających? Jak możemy zadbać o swoją pozycję na Allegro? Jest to oczywiście długotrwała strategia, jednak warto wykonać pewne kroki, które nas do tego przybliżą.

Określenie listy konkurentów

Konkurencja na Allegro jest dziś bardzo liczna i czasami trudna do wyprzedzenia. Niemniej jednak takie zadanie jest wykonalne. Musimy jednak ustalić, kto należy do naszej bezpośredniej konkurencji. Przede wszystkim warto to zrobić na samej platformie Allegro, ale taki rekonesans powinniśmy również wykonać na innych, również silnych platformach, czy e-sklepach. Powinien być to e-sklep o zbliżonym asortymencie i grupie docelowej. Jest to istotne, gdyż wiąże się to z rozmaitymi strategiami cenowymi, które e-sprzedawcy stosują, by osiągnąć zamierzone cele. Załóżmy, że sprzedajemy zegarki w niskich cenach,  pamiętajmy, że nie powinniśmy traktować marek, sprzedających luksusowe zegarki, jako element naszej konkurencji. Powinniśmy się skupić na sprzedawcach, którym bliżej swoim asortymentem do właśnie nas.

Idąc dalej, warto też dogłębnie analizować statystyki Allegro, ponieważ pomoże nam to w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Mamy dziś dostępne narzędzia, które pomogą doskonale tworzyć taką analizę. Podstawowym narzędzie będzie oczywiście Trade Analitycs Allegro, ale także TradeWatch, który nadal udzieli nam wielu ciekawych informacji w zakresie trendów na Allegro. Choć narzędzie to posiada tylko historyczne dane, doskonale sprawdzi się, jako pomocne narzędzie w analizie tego, po jakie produkty sięgają klienci w różnych okresach roku.

Porady na wyprzedzenie konkurencji

Sprzedając na Allegro, wiele osób walczy ceną, a dzieje się tak, ponieważ jest to pierwszy i często jedyny pomysł, który przychodzi im do głowy. Jest to jednak jeden z najgorszych błędów, bo szybko okaże się, że te działania wcale nie przynoszą pieniędzy, a to z czasem zacznie rodzić frustrację. Warto zwrócić uwagę na inne elementy i wcielić je w życie:

  • Prezentowanie oferty w sposób umiejętny, czyli zadbać o opis i zdjęcia. Bardzo często zaczynający sprzedaż na Allegro wrzucają aukcję i na tym poprzestają, gdyż uważają, że wygląd oferty nie ma większego znaczenia dla kupujących. Okazuje się, że sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Dopracowaną aukcją nie tylko przyciągniemy klientów, ale również zadbamy o wizerunek naszego sklepu. Dobrze przygotowana oferta zdecydowanie będzie też budziła zaufanie, a to będzie miało wpływ na podjęcie decyzji przez kupującego. Zwróćmy zatem uwagę na odpowiednią wizualizację i poprawny opis aukcji. Zadbajmy też o jak najlepsze zdjęcia, jeśli to możliwe, warto, abyśmy zrobili je sami. Zastosujmy w opisie język korzyści, wypunktujmy cechy produktu, będziemy w ten sposób budowali zaufanie. 
  • Pozycjonowanie oferty na Allegro, możemy to dziś zrobić poprzez spełnienie określonych warunków. Możemy dziś w tym celu zastosować również reklamę ADS, dzięki której nasze oferty poszybują w górę w rankingu. Aukcje na Allegro są odpowiednio sortowane, dlatego też warto zadbać o takie kryterium, jakim jest trafność. Musimy wiedzieć, że jest to jedno z najważniejszych kryteriów, na którym opiera się algorytm Allegro.  „Trafność” według Allegro oznacza, że klientowi po wpisaniu danego hasła najpierw zostaną przedstawione produkty, które według algorytmu są najbliższe temu, czego poszukuje użytkownik. Trafność polega również na ułożeniu kolejności ofert na podstawie parametrów, które Allegro uznało za najważniejsze. Co istotne, Allegro podaje te kryteria, dlatego też warto z nimi się zapoznać, by zwiększyć prawdopodobieństwo pojawienia się w czołówce przedstawianych aukcji. Zaoferuj lepsze ceny niż konkurencja na Allegro. Allegro dla wielu kupujących stanowi początek ścieżki zakupowej. Internauta wpisuje nazwę poszukiwanego produktu w wyszukiwarce Allegro, a następnie ustawia sortowanie produktów od najniższej ceny, aby ujrzeć te najtańsze oferty. Aby nasza oferta również została uwzględniona, konieczne jest odpowiednie zarządzanie cenami, żeby zyskać przewagę nad innymi. Dlatego w tym celu warto wykorzystać program do śledzenia cen konkurencji w Internecie.
  • Zadbaj o wysyłkę SMART, dziś coraz więcej osób korzysta z takiej właśnie możliwości, dlatego też warto o ten element zadbać już na samym początku.
  • Zlikwiduj oferty sponsorowane pod swoimi aukcjami, wystarczy prosty element. Przede wszystkim ustawiamy rabat na drugi przedmiot, np minus -15%. Należy zatem wybrać rabat ilościowy > kilku dowolnych przedmiotów. Pamiętajmy jednak, że opcja “oferty sponsorowane” znika tylko w dodanych ofertach, nie w całym naszym asortymencie. Czyli, jak do rabatu dodamy 5 aukcji to w tych 5 aukcjach nie będzie zakładki “oferty sponsorowane”. Pamiętajmy też, że chodzi oczywiście o rabat na drugi przedmiot (nie na drugą sztukę). Kupujący średnio co 10-20 produkt (albo i mniej) dobierają coś do zestawu, dlatego warto takie możliwości dodać dla swoich kupujących. Biorąc to pod uwagę, że rabat dostają na tańszy przedmiot i konwersje zakupu drugiej sztuki, zdecydowanie się to opłaci. Oczywiście zależy to również od branży.
  • Zadbaj o dodatkowe korzyści dla klientów. Mogą to być na przykład kupony lojalnościowe, kody zniżkowe na przyszłe zakupy, darmowa dostawa, a nawet intrygujące opakowanie zamówienia. 

Jak jeszcze walczyć z konkurencją?

Rynek e-commerce staje się dziś bardzo popularną formą prowadzenia biznesu. Aktualnie wielu sprzedawców przenosi się do Internetu, dlatego też ważnym elementem staje się obsługa klienta. Warto zadbać o pewne elementy, które dziś mają ogromy wpływ na sprzedaż i powracającego klienta:

  • Zadbaj o wyjątkową obsługę przed i posprzedażową. Jeżeli klient ma zaufanie do e-sklepu, a także czuje się zaopiekowany poprzez obsługę klienta, łatwiej zdecyduje się na zakup produktu i chętnie też do nas wróci. Nie bójmy się zapytać klienta po transakcji, czy jest zadowolony i co możemy jeszcze dla niego zrobić. Starajmy się podejść do klienta w taki sposób, jak sami byśmy chcieli być obsłużeni. Statystycznie klient wtedy zawsze wraca po kolejne zakupy.
  • Zostaw numer kontaktowy. Błędem wielu sprzedawców na Allegro jest pozostawienie tylko kontaktu drogą mailową. Wielu kupujących oczekuje możliwości skontaktowania się drogą telefoniczną. Możliwość wysłuchania kogoś po drugiej stronie budzi zaufanie i wiarygodność sklepu.
  • Odpowiadaj na każdy komentarz, będzie to tworzyło relacje z klientem.
  • Odpowiadaj na pytania, najlepiej w tej kwestii jest działać szybko. Kiedy klient zadaje nam pytanie, warto aktywnie uczestniczyć w takiej dyskusji. Nie odkładajmy tego, nawet gdy pytanie pojawi się w czasie wolnym, ale akurat zetknęliśmy w panel naszego sklepu. Online powinniśmy być praktycznie zawsze gotowi na obsługę.

Rozwój e-commerce jest dziś bardzo mocno zauważalny. Obserwujemy to każdego dnia, gdyż ludzie wybierają wygodę i możliwość sięgania po towar w dogodnym dla siebie czasie. W Internecie możemy dziś kupić praktycznie wszystko, a wszechobecne paczkomaty, które dają nam możliwość wybrania określonej godziny odbioru zamówienia jeszcze bardziej wpływa na chęć kupowania produktów w Internecie — szczególnie na platformie Allegro. Tych klientów będzie tam przybywać, dlatego warto zrobić wszystko, aby przyciągnąć takiego klienta i odpowiednio o niego zadbać.