fbpx

jak-promować-sklep-internetowy

 

Założenie sklepu internetowego to pierwszy etap rozwoju biznesu e-commerce. Warto później zadbać o marketing w naszej firmie. Obecnie sporo da się zrobić za darmo — albo prawie za darmo. Poniżej pokazujemy, jak promować sklep internetowy w 2020 roku, nie mając dużego budżetu.

Jeśli chodzi o bezpłatne formy przyciągania klientów i budowania z nimi relacj, podstawą jest dostarczanie im ciekawych treści za darmo. Na początku prowadzenia działalności możemy nie mieć czasu, by pisać teksty na bloga, czy tworzyć video promocyjne do internetu (zwłaszcza gdy prowadzimy jednoosobową działalność), ale nawet wtedy warto wiedzieć, że takie możliwości istnieją.

Persona – podstawa każdej promocji

Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania promocyjne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: kto jest naszym klientem. Chodzi o dokładne określenie do kogo mamy kierować swoją komunikację. Należy wziąć pod uwagę takie cechy jak: wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zarobki, oraz wszystkie elementy, które mogą wpływać na preferencje naszych potencjalnych klientów.

Wiedza na temat cech idealnego klienta pozwoli stworzyć tzw. Personę. Persona to wyobrażona sylwetka idealnego klienta. Najlepiej, aby takich sylwetek było kilka — odpowiadających określonym grupom naszych klientów.

Prowadzenie bloga

Najpopularniejszym a zarazem najprostszym do zastosowania narzędziem marketingu treści jest blog prowadzony obok naszego sklepu. Na czym polega siła bloga firmowego? Gdy publikujemy dobre artykuły, które są zgodne z zasadami SEO, możemy liczyć na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To sprawia, że  klienci wpisując frazę w Google, trafiają na jedną z podstron naszego sklepu.

Na blogu możemy budować pozycję eksperta na rynku. Klienci w naszych artykułach znajdują odpowiedzi na swoje problemy. Zapamiętują naszą markę. Apropo marki, fajnie mieć swoje logo i charakterystyczną nazwę, która będzie się im kojarzyć z naszym sklepem.

O czym pisać, aby ściągnąć dużo ludzi do sklepu? Zanim wybierzemy temat, należy wykonać tzw. Research słów kluczowych, który odpowie na pytanie, czego klienci szukają w sieci. Piszemy artykuły związane z tym, czego oni szukają.

Obecnie większość platform do prowadzenia sklepu internetowego posiada wbudowaną funkcjonalność bloga. Warto to wykorzystać.

Działania na Facebooku

Facebook właścicielom sklepów internetowych ma sporo do zaoferowania. Promocję naszego sklepu należy zacząć od absolutnie podstawowej rzeczy — założenia fanpage’u naszego sklepu. Jest to punkt wyjścia do prowadzenia jakichkolwiek działań marketingowych.

Facebook Ads

Reklama na Facebooku jest wyjątkowo skutecznym narzędziem — jej zaletą jest możliwość precyzyjnego określenia użytkowników, do których chcemy dotrzeć z ofertą. My musimy zadbać o atrakcyjny wygląd i ciekawą treść.

Reklama-na-facebooku

Dodatkowo — jak w powyższym przykładzie — w reklamie na Facebooku możemy dodać video. Taka treść jest bardziej angażująca dla użytkowników.

Sklep na Facebooku

Najpopularniejszy serwis społecznościowy pozwala sprzedawcom utworzyć sklep na fanpage’u. Zadanie nie wymaga umiejętności technicznych. Dzięki niemu użytkownicy serwisu mogą udostępniać nasze produkty na swoich profilach.

Kolejną przydatną funkcjonalnością oferowaną przez Facebooka jest możliwość integracji naszego sklepu z kontem na portalu społecznościowym. Wtedy automatycznie możemy eksportować produkty z naszego sklepu do facebookowego konta.

Podążanie za klientami naszego sklepu na Facebooku

Mając własny sklep i myśląc o jego promocji na Facebooku warto zaInstalować Piksel Facebooka. Co to jest? W skrócie: krótki skrypt, który umieszczamy na naszej stronie.

Zadaniem piksela jest gromadzenie danych na temat zachowań użytkowników w obrębie naszego sklepu. Skrypt ten pozwala weryfikować skuteczność naszych reklam na Facebooku, optymalizować je, a także dokonywać segmentacji użytkowników, którzy odwiedzili nasz sklep oraz wyświetlać precyzyjne reklamy tym osobom, które dokonały zakupów na stronie naszego sklepu.

Email marketing

Ten rodzaj marketingu jest uznawany jako jeden z najskuteczniejszych. Ocena ta wynika z faktu, że maila używa każdy i jest to najmniej nachalna forma komunikacji (z reguły najmniej — mail też może być zniechęcający dla użytkowników). Do tego jest to stosunkowo tania forma promocji. A często — jeśli zaczynamy i mamy małą bazę klientów — da się to robić za darmo.

Najpopularniejsze programy do email marketingu to:

  • ActiveCampaign;
  • MailChimp;
  • GetResponse;
  • FreshMail;

Aby móc prowadzić kampanie mailingowe, trzeba najpierw stworzyć bazę adresową swoich potencjalnych klientów. Sposobów na budowanie listy mailingowej jest kilka:

  • Okno wyskakujące na stronie naszego sklepu;
  • Formularz z zapisem do newslettera;
  • Formularz zapisem umieszczony w mediach społecznościowych;
  • Reklama na Facebooku;

Można ją kompletować za pomocą checkboxa przy formularzu zamówienia w sklepie, lub za pomocą wyskakującego okna, w którym użytkownicy mogą zostawić swój adres email. Kolejną możliwością jest zapis do newslettera.

Google Ads

Reklama w wyszre nasi klienci wpisują w przeglądarce. Kluczem w przypadku Google Ads jest skuteczny tekst reklamowy.

Co więcej, możemy dokładnie określić osoby, które chcemy aby zobaczyły naszą reklamę. Targetować kampanię pod względem: płci, wieku, stanu cywilnego, lub lokalizacji.

Kolejną zaletą Google Ads jest możliwość testowania różnych wariantów naszej reklamy — pozwala to sprawdzić, która wersja jest skuteczniejsza.

Jeśli chodzi o koszt kampanii Google Ads, w przypadku małych firm, można rozpoczynać od 500 zł miesięcznie. Oczywiście cena reklam zależy od zainteresowania daną frazą kluczową. Jeśli zas chodzi o samą obsługę kampanii Google Ads, można przeprowadzać je samodzielnie.

Gdybyś był zainteresowany szkoleniem, w swojej ofercie mamy kompleksowy

kurs reklamy Google Ads dla e-commerce

kurs-Google-Ads-dla-e-commerce

Reklama Google Shopping

Jest to najskuteczniejsze narzędzie dla branży e-commerce, jakie Google ma w swojej ofercie. Każdy na pewno choć raz widział Reklamę wizualną sklepów w Google. Trzeba tutaj jednak zaznaczyć, że tego typu reklamy są adresowane do większych sklepów z dużą liczbą produktów.

Główną zaletą tej formy reklamy jest możliwość zaprezentowania najważniejszych cech produktu — zdjęcia, ceny, oraz opinii.

Myśląc o tym rodzaju reklamy, należy zadbać o to, abyśmy umieścili własne zdjęcia produktów, nasz sklep lista produktów, które chcemy reklamować nie zawierała żadnych błędów, a także aby nasz sklep był wiarygodny w oczach Google.

SEO w naszym sklepie

Temat SEO został już wcześniej zasygnalizowany przy okazji omawiania sklepowego bloga, ale trzeba też wiedzieć, że cała strona powinna zostać zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google.

Złą wiadomością dla sprzedawców internetowych jest fakt, że w branży e-commerce jest duża konkurencja. Dotarcie na pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google jest praktycznie niemożliwe dla mniejszych sprzedawców.

Receptą może być próba optymalizacji sklepu na rzadsze słowa kluczowe, jak również frazy z długiego ogona.

Powyższy artykuł daje ogólną odpowiedź na pytanie jak promować sklep internetowy w 2020 roku, w kolejnych artykułach będziemy przedstawiać szczegółowo, jak prowadzić działania w obrębie poszczególnych kanałów promocji.