fbpx

jak-napisac-opis-produktu

Opis produktu może być kluczowym elementem, który skłoni klienta do zakupu. Często sprzedawcy internetowi nie przywiązują do opisów wystarczająco dużej wagi, lekceważąc ich znaczenie. Poniżej dzielimy się wskazówkami, dzięki którym opisy staną się skutecznym narzędziem wzrostu sprzedaży.

87% użytkowników online ocenia produkt po zawartości jego strony. A zatem obok zdjęć opis jest elementem, który oddziaływuje na klienta.

Nie kopiuj opisów

Przez to, że opisy wydają się mało ważne, wiele osób zwyczajnie w świecie kopiuje je z innych stron internetowych. Są dwa główne powody, dla których takie zachowanie jest błędem:

  • Osoba w hurtowni, która stworzyła opis produktu wcale nie musi być mistrzem pióra. Przygotowując opis nie myślała o stworzeniu perswazyjnego tekstu, który będzie skłaniał użytkownika do zakupu.
  • Treści kopiowane z innych stron są źle postrzegane przez roboty Google. Sprawia to, że strony naszych produktów kiepsko wypadają w kontekście SEO.

Gdyby ktoś pomyślał: “kiedy mam niby znaleźć czas, żeby stworzyć unikalny opis do 1000 produktów?!” – prawda jest taka, że należy się skupić tylko na najważniejszych produktach – tych, które mają największy potencjał sprzedażowy.

Zamieść następujące informacje

Bez względu na swoją formę, opis produktu musi zawierać wszystkie potrzebne elementy, które mogą interesować klienta. Chodzi o:

  • Nazwa produktu i jego szczegółowy opis;
  • Cechy wyróżniające produkt;
  • Dostępne warianty – wg koloru, rozmiaru, cech zmiennych;
  • Opinie użytkowników;
  • Informacja na temat promocji;
  • Wskazówki na temat użytkowania;
  • Informacja na temat zwrotów, reklamacji.

Zastanów się kim jest odbiorca

Ważnym krokiem, który należy wykonać jeszcze zanim przystąpi się do pisania, jest poznanie odbiorcy. Najlepiej jest stworzyć tzw. Personę. Persona to wymyślona sylwetka, która jest odzwierciedleniem określonej grupy Twoich klientów. Aby przygotować taką sylwetkę, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Kto w największym stopniu skorzysta z mojego produktu?
  • Jakie problemy klienta rozwiąże mój produkt?
  • Czego klient może się obawiać?
  • Jakiego słownictwa używa klienta?
  • Dlaczego klient powinien kupić właśnie u mnie?

Nie da się skutecznie pisać do wszystkich klientów jednocześnie – chyba że grupa naszych odbiorców jest w miarę jednorodna. Pamiętać trzeba, że pisanie z myślą o konkretnym typie klienta pozwoli skuteczniej skłonić go do zakupu produktu.

Każdy opis produktu należy pisać z myślą o personie, do której jest on adresowany.

Gdy już stworzymy odpowiednie persony, należy dostosować język i styl wypowiedzi, który będzie im najbliższy.

Twoimi klientami są mężczyźni czy kobiety? – to ma znaczenie

Należy wiedzieć, że kobiety i mężczyźni zwracają uwagę na inne elementy produktu. Jeśli chodzi o kobiety, one przywiązują wagę do szczegółów, informacji na temat użytkowania, a także kolorów. Co więcej ważne są dla nich opinie innych osób. Co więcej, kobiety lubią doświadczać produktu – dokładnie go obejrzeć, dotknąć. Ważne są dla nich informacje na temat składu materiału.

Dla mężczyzn z kolei liczy się szybkie zaspokojenie konkretnej potrzeby za sprawą danego produktu. Kolor jest sprawą drugorzędną, a ważniejsze jest zwięzłe zestawienie najważniejszych cech i funkcjonalności produktu.

Pokaż klientowi, konkretne problemy, które zostaną rozwiązane dzięki konkretnym właściwościom produktu

Klienta średnio przekona informacja, że Twój produkt jest: “Najlepszy na rynku”, “Najwyższej jakości”, “Wykonany z największą starannością”. Tego typu określenia nie niosą żadnej wartości dla osoby, która ogląda Twoją stronę. Chyba, że w opisie znajduje się jakieś realne potwierdzenie tych haseł, np. “Wg rankingu X nasz produkt został uznany za najlepszy na rynku w 2019 roku.”

Zamiast wypisywania ogólnych przechwałek, należy odwołać się do potrzeb potencjalnego klienta, które Twój produkt ma zaspokoić. Warto przedstawić każdą cechę produktu razem z przeszkodą, którą produkt dzięki tej cesze rozwiąże.

Również opisując aparat nie wystarczy napisać, że aparat wykona piękne zdjęcia podczas naszych wakacji. Należałoby wspomnieć: “Aparat pozwoli Ci zatrzymać ciepło najpiękniejszych chwil lata, by wspomnienia rozgrzewały Cię nawet w środku zimy.”

Opowiedz historię

Warto do opisu wpleść historię, która będzie odwoływać się do emocji użytkownika. Element historii pozwala klientowi zapomnieć, że jest on poddawany perswazji, po to by kupił nasz produkt.

Wyobraź sobie, że czytasz ogłoszenie środka chwastobójczego, w którym dowiadujesz się o człowieku, który w swoim ogrodzie miał ten sam uciążliwy problemem co Ty. Dowiadujesz się, że produkt, który właśnie oglądasz, okazał się w jego przypadku rozwiązaniem uciążliwego problemu.

Zamieść opinie zadowolonych użytkowników

Często potrzebujemy zewnętrznego uzasadnienia naszych wyborów. W szczególności odnosi się to do zakupów. Dlatego dodanie opinii innych użytkowników na temat danego produktu, zwiększa naszą wiarygodność – zwiększa poczucie bezpieczeństwa potencjalnego klienta.

Unikaj określonych słów i wykrzyknika 

Wykrzyknik jest znakiem, którego należy unikać w pisaniu tekstów do internetu. Jeśli za chodzi o słowa, warto unikać następujących wyrazów:

  • Atrakcyjny;
  • Solidny;
  • Większość;
  • Skutecznie;
  • Oczekiwania;

Powyższe słowa tworzą tzw. Pustosłowie. Można zapytać: atrakcyjny, czyli jaki? Solidny, jaki to? Każdy kto oferuje produkt bądź usługę będzie twierdził, że jest solidny. Dalej… “Nasza oferta stworzona została tak, aby spełnić oczekiwania szerokiej grupy klientów.” Nic nie wynika z tej informacji…

Trzeba pisać o konkretach – można używać słów, które sprzyjają perswazji, ale muszą one odwoływać się do faktów.

Pisz opisy pod SEO

Ten punkt celowo został umieszczony na końcu listy. Oczywistym jest, że każdy chce pisać teksty na stronę tak, by były one wysoko w wynikach wyszukiwania Google, jednak najważniejsze jest pisanie w sposób atrakcyjny dla użytkownika. W zasadzie przy obecnych algorytmach Google, tekst ciekawy dla ludzi, będzie również dobrze oceniany przez wyszukiwarkę.

Pamiętać należy, że SEO nie istnieje bez wyboru odpowiednich słów kluczowych. W związku z tym przed pisaniem opisu produktu trzeba przeprowadzić keyword research, który da nam odpowiedź na jakie słowa warto pozycjonować opis. Najpopularniejszym narzędzie do researchu słów kluczowych jest Keyword Planner od Google, lub także bezpłatne Ubersuggest.

Zastosowanie powyższych wskazówek wpłynie pozytywnie na odbiór stron Twoich produktów przez potencjalnych klientów. Pamiętam zawsze trzeba, by z żadnym z elementów nie przesadzić. Nie można naszpikować tekstu emocjonalnymi zwrotami, jak również nie można w opisie produktu umieścić 10 powtórzeń słowa kluczowego. Znalezienie balansu kluczem do sukcesu.