fbpx

saas-czy-wordpress

 

Wybór właściwej platformy dla sklepu internetowego to najważniejsza kwestia techniczna do rozstrzygnięcia przed rozpoczęciem sprzedaży. Często członkowie naszej społeczności pytają, które rozwiązanie wybrać — niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W pewnych sytuacjach lepszy okaże się CMS, np. WordPress, w innych gotowe rozwiązanie typu RedCart lub Skyshop.

 

Czym są platformy typu SaaS?

 

Skrót SaaS (Software as a Service) to popularny model dostarczania oprogramowania, w którym użytkownik płaci abonament za możliwość korzystania z danej aplikacji. Do najpopularniejszych rozwiązań dla e-commerce oferowanych na polskim rynku w oparciu o model SaaS, należą:

 

Zalety sklepu SaaS

 

  • Dostępne Integracje z hurtowniami  — elementem, który z punktu widzenia większości małych sklepów odgrywa ważną rolę, jest możliwość automatycznej integracji sklepu z hurtowniami, w których kupujemy towar. Dostawcy sklepów opartych o SaaS oferują integracje z większością dostępnych hurtowni.

 

  • Dostępne integracje z Allegro — wiele osób sprzedaje na Allegro, dlatego ważnym czynnikiem, który działa na korzyść modelu SaaS, jest obecność integracji sklepu z popularnymi platformami handlowymi. Tutaj również najczęściej można skorzystać z gotowej integracji z najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi, np. Allegro, Ebay, Amazon.

 

  • Podstawowy poziom umiejętności technicznych — istotą tego typu rozwiązań jest umożliwienie prowadzenia handlu każdej osobie — nawet tej, która posiada zupełnie podstawowe umiejętności obsługi komputera.

 

  • Automatyczne aktualizacje — zaleta ta wynika wprost z tej wspomnianej powyżej — właściciel sklepu nie musi martwić się aktualizacją oprogramowania. Odbywa się ona automatycznie i nie powoduje ryzyka przerwy w działaniu sklepu.

 

  • Ukryty kod źródłowy — fakt, że kod źródłowy skryptów, na których działa sklep nie jest jawny, sprawia, że ryzyko ataku hakerskiego jest znacznie mniejsze, niż w przypadku rozwiązań open-source (np. PrestaShop czy WordPress).

 

  • Wsparcie techniczne — element ten jest błogosławieństwem dla osób nieposiadających umiejętności technicznych. W sytuacji, gdy coś nie działa, lub nie wiemy jak dokonać jakiejś zmiany na stronie, możemy zwrócić się o pomoc do supportu firmy, która dostarcza nam usługę.

 

Wady sklepu SaaS

 

  • Stały abonament — korzystanie z modelu SaaS wiąże się z koniecznością opłacania — najczęściej miesięcznego — abonamentu.

 

  • Ograniczona możliwość edycji wyglądu strony — w przypadku SaaS-ów właściciel sklepu nie ma dostępu do kodu swojej strony, dlatego też nie jest w stanie elastycznie edytować jego wyglądu i funkcjonalności.

 

  • Mała liczba szablonów — w porównaniu z popularnymi platformami open-source jak WordPress, czy PrestaShop, SaaS-y oferują zdecydowanie mniejszą liczbę przygotowanych szablonów dla sklepu.

 

  • Nudna warstwa wizualna sklepu — najczęściej sklepy w modelu SaaS nie wyróżniają się, jeżeli chodzi o ich wygląd. Przeważnie sklepy dostarczane przez tego samego dostawcę są podobne do siebie.

 

Sklepy oparte o model SaaS są najlepszym wyjściem dla osób, które są na początku działalności e-commerce i nie posiadają zbyt dużych umiejętności technicznych.

 

Czym jest WordPress?

 

WordPress to najpopularniejszy na świecie system zarządzania treścią (ang. CMS — Content Management System). WordPress jest darmowym oprogramowaniem, które zostało stworzone z myślą o autorach blogów, jednak z czasem znalazło ono zastosowanie również w e-commerce. Aby stworzyć sklep w oparciu o WordPress-a, należy zainstalować rozszerzenie WooCommerce.

WordPress jest darmowy, a to ma swoje zarówno dobre, jak i złe strony.

 

Zalety sklepu na WordPress-ie

 

  • Darmowe rozwiązanie — WordPress jako oprogramowanie open-source jest darmowy. Chociaż jeżeli chcemy stworzyć sklep, z pewnością będziemy musieli ponieść pewne koszty — niektóre funkcjonalności są płatne. Jedno jest pewne — WordPress jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż platformy SaaS.

 

  • Duże możliwości modyfikacji wyglądu sklepuza sprawą otwartego dostępu do wszystkich plików strony naszego sklepu, możemy modyfikować w miarę swobodnie wygląd sklepu.

 

  • Możliwość swobodnej integracji rozszerzeń — WordPress posiada nieograniczoną liczbę rozszerzeń spełniających rozmaite funkcjonalności. Możemy korzystać z wielu darmowych dodatków ulepszających działanie sklepu.

 

  • Łatwość uzyskania wsparcia — WP to najpopularniejszy CMS w skali świata. Sprawia to, że bez trudu możemy w internecie znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące działania naszego sklepu.

 

  • Regularne aktualizacje — nad ciągłym rozwojem WordPressa pracują stale ludzie na całym świecie. To sprawia, że ew. Luki w bezpieczeństwie są względnie szybko eliminowane.

 

Wady sklepu na WordPress-ie

 

  • Bezpłatny tylko teoretycznie — w wielu przypadkach osoby z małym doświadczeniem technicznym nie są w stanie samodzielnie zarządzać stroną. To wymaga wsparcia osoby z zewnątrz. Dodatkowo niektóre rozszerzenia są płatne.

 

  • Częstsze ataki hakerskie niż w przypadku innych platform — popularność WordPressa sprawia, że sklepy na WP są częściej niż inne platformy celem ataków hakerskich.

 

  • Dezaktualizacja oprogramowania — zdarza się, że niektóre wtyczki przestają być aktualizowane — rodzi to kłopoty z kompatybilnością i bezpieczeństwem sklepu.

 

  • Wymagana umiejętność obsługi CMS-a — jeśli chcemy samodzielnie prowadzić sklep na WordPressie, musimy wiedzieć, że wymaga to większego niż w przypadku platform SaaS poziomu umiejętności technicznych.

 

Podsumowując — wszelkie platformy SaaS, typu RedCart, SkyShop, lub Shoper, sprawdzą się dobrze w przypadku osób zaczynających przygodę z handlem w internecie.

Jak jednak pokazują historie wielu sklepów, wraz z rozwojem biznesu możliwości tego typu sklepów przestają być wystarczające — wtedy warto rozważyć wdrożenie sklepu opartego na CMS-ie, a być może nawet stworzenie własnej platformy dedykowanej.