Obecnie stworzenie sklepu internetowego jest zadaniem stosunkowo prostym. Problem pojawia się, gdy sklep działa, ale nikt w nim nie kupuje. Dziś wskazujemy główne powody, które sprawiają, że w naszym sklepie nie ma sprzedaży. Podpowiadamy, jak poprawić sytuację.

 

Czy ktokolwiek wie o naszym sklepie?

 

Na wstępie powinniśmy się zastanowić, czy klienci w ogóle wiedzą o istnieniu naszego sklepu. Ważnym krokiem, który pozwoli nam śledzić, czy ktoś odwiedza naszą witrynę, jest dodanie narzędzi analitycznych, które pomogą nam zdiagnozować sytuację.

Najpopularniejszym narzędziem do śledzenia zachowań użytkowników na stronie jest Google Analytics. Dzięki temu oprogramowaniu, będziemy w stanie szczegółowo prześwietlić ruch użytkowników na naszej stronie. Google Analytics możemy łatwo zintegrować z popularnymi platformami typu SaaS, takimi jak Sky-Shop, czy RedCart.

Gdy zaczniemy analizować ruch na naszej stronie, wtedy otrzymamy wstępną odpowiedź, czemu nikt u nas nie kupuje.

Patrząc w bardzo ogólnym ujęciu, brak sprzedaży zawsze ma dwa powody:

  • Klienci wchodzą na stronę, ale nie kupują;
  • Klienci nie wchodzą na stronę (w jaki sposób mieliby coś kupić…)

 

[banner id=”28111″]

 

Gdy klienci nie odwiedzają naszego sklepu…

 

Jeśli nic nie zrobimy, to nic się nie wydarzy. Brzmi banalnie, ale jest to zasada, która znajduje odbicie w sytuacji sklepów, które biernie wyczekują aż klienci sami przyjdą na zakupy. 

W takiej sytuacji z pomocą przychodzą narzędzia marketingu internetowego — jest ich obecnie naprawdę sporo. 

 

SEO i content marketing

 

 

Praktycznie wszyscy nasi klienci korzystają z przeglądarki Google. Warto więc zadbać o to, aby znaleźli tam stronę naszego sklepu. Trzeba od razu zaznaczyć, że jeśli chcemy, aby nasza strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania na najpopularniejsze frazy, to osiągnięcie tego celu najpewniej okaże się niewykonalne. Największe firmy sprzedające w internecie przeznaczają na ten cel ogromne budżety.

Warto jednak zawalczyć o frazy nieco mniej popularne. Współpraca z rzetelną agencją SEO z pewnością przełoży się na wzrost odwiedzin klientów na stronie naszego sklepu. To z kolei przełoży się na wzrost liczby osób odwiedzających nasz sklep, tym samym — jeśli dobrze zoptymalizujemy stronę naszego sklepu — zaczniemy sprzedawać.

W osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google pomóc nam może blog, który będziemy prowadzić obok naszego sklepu. Tam również możemy umieszczać popularne produkty, które klienci mogą dodawać do koszyka w trakcie lektury treści na naszym blogu. 

 

Reklama w Google i na Facebooku

 

Jak wiadomo, reklama dźwignią handlu. Tyczy się to również handlu internetowego. Warto więc zainwestować część pieniędzy w płatne formy reklamy zarówno na Facebooku, jak i w wyszukiwarce Google.

Google Ads to narzędzie, dzięki któremu reklamy naszych produktów mogą pojawić się nie tylko w wyszukiwarce Google, ale również na wszystkich stronach, które tworzą tzw. sieć partnerską Google. Twoi klienci z pewnością odwiedzają strony tworzące sieć partnerską.

Jeżeli chodzi o reklamę na Facebooku, możesz dzięki niej pokazać swoje produkty klientom również na Instagramie. Powiedzmy sobie szczerze — tych kanałów social media używają praktycznie wszyscy.

 

Twoi klienci są w mediach społecznościowych

 

Obecność w mediach społecznościowych jest niezwykle ważna dla każdej firmy działającej w e-commerce. Nasi klienci spędzają tam sporą część swojego czasu.

O tym jak wykorzystać Facebooka w działalności e-commerce, pisaliśmy w osobnym artykule. 

Media społecznościowe nie kończą się na Facebooku. Powinniśmy także zadbać o obecność naszego sklepu na Instagramie, czy Youtube.

Jeżeli chodzi o Youtube, możemy nagrywać materiały wideo, w których będziemy odpowiadać na często zadawane przez klientów pytania. Zaprezentujemy działanie naszych produktów, lub opowiemy o działalności naszego sklepu. 

Instagram z kolei jest silnie kojarzony z obecnością infulencerów. Może brzmieć to trochę niewiarygodnie, ale nawet małe sklepy są w stanie nawiązywać współpracę z infulencerami, dzięki czemu użytkownicy obserwujące daną osobę, będą mogli trafić na stronę naszego sklepu i dokonać zakupu. Na naszym instagramowym profilu oczywiście możemy dodać link do strony naszego sklepu.

 

Dowiedz się jak zwiększyć sprzedaż dzięki Facebookowi

 

Klienci odwiedzają sklep, ale nie kupują…

 

Zdarza się, że mimo ruchu na stronie sprzedaż utrzymuje się na niskim poziomie. Powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. 

Najczęściej problemem jest sama witryna naszego sklepu, lub oferta nie zachęca klientów do zakupów.

Gdy problemem jest strona sklepu…

 

Pamiętajmy, że klient odwiedzający stronę sklepu — podobnie jak w sklepie stacjonarnym — musi czuć się na niej komfortowo. Co to oznacza w praktyce? 

  • Strona powinna się szybko wczytywać: Nie lubimy czekać. Zwłaszcza, gdy strona ładuje się dłużej niż byśmy sobie tego życzyli. Sytuacja, w której strona sklepu działa wolno powoduje odpływ klientów. 
  • Strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych: coraz więcej osób kupuje za pośrednictwem smartfona. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której witryny naszego sklepu nie wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych.
  • Strona powinna być bezpieczna: Klient ma zamiar zostawić pieniądze w naszym sklepie. Musimy za wszelką cenę zadbać o poczucie jego bezpieczeństwa. Strona www musi korzystać z zabezpieczonego protokołu https, jak również posiadać wykupiony certyfikat SSL.
  • Strona powinna wzbudzać zaufanie: Ta wskazówka brzmi dość ogólnie, ale klient musi korzystać z naszej strony w sposób bezproblemowy. Musimy zadbać o ładne grafiki, zachęcające (ale nie nachalne) teksty, jak również o całościowy wygląd przyjazny użytkownikowi. 
  • Strona powinna zawierać sekcję pytań i odpowiedzi: tzw. FAQ jest ważnym elementem ułatwiającym korzystanie ze strony.
  • Strona jest nieintuicyjna: Czynnikiem, który znacznie zniechęca do dokonywania zakupów jest utrudniony proces zakupowy na stronie. Należy zadbać, aby zakupy odbywały się w możliwie najszybszy i najprostszy sposób – od dodania do koszyka, aż do finalizacji transakcji.
  • Strona musi posiadać system szybkich płatności: Dziś systemy płatności internetowych to must-have każdego sklepu. Jeśli tego nie mamy, to tracimy klientów.
  • Strona powinna posiadać sekcję z opiniami: Warto prosić klientów, którzy dokonali zakupu w naszym sklepie o napisanie opinii na temat zakupów, którą umieścimy na stronie.

 

Jak promować oferty na Allegro?

 

Coś nie tak z naszymi produktami

 

Produkty — i oczywiście to w jaki sposób je prezentujemy — są elementem, który w dużym stopniu decyduje o tym, czy ktoś dokona zakupu w naszym sklepie. Co z tego, że sklep jest ładny, skoro produkty nie odpowiadają potrzebom klientów.

Co możemy poprawić w samych produktach?

    • Cena: nie wszyscy klienci, ale spora ich część wybiera najtańsze opcje. Oczywiście my handlujemy po to, aby zarabiać. Nie możemy 
    • Zdjęcia: jako ludzie zdecydowanie jesteśmy wzrokowcami. Zwłaszcza w internecie. Powinniśmy zadbać, aby nasze produkty zachęcały zdjęciami do zakupów.
    • Opis: Wiele osób bagatelizuje znaczenie opisów produktów. Są one ważne z dwóch względów. Po pierwsze to kolejny element, który uwypukla zalety produkty, po drugie są one ważne z punktu widzenia SEO.
    • Wielowariantowość: Zadbajmy o to, aby w miarę możliwości klienci mogli skorzystać z szerokiego wachlarza danego produktu. To zawsze zwiększa szanse na sprzedaż.

 

A może w Twojej branży jest za duża konkurencja?

 

Zdarza się, że niedoświadczeni sprzedawcy ulegają panującej na rynku koniunkturze kierując się logiką w stylu: “Teraz każdy to kupuje! Na pewno będę sprzedawał.” Otóż nie jest to takie oczywiste, że uda się osiągnąć sukces w kategorii, która cieszy się dużą popularnością.

Raczej wręcz przeciwnie — przez to, że jest duże zainteresowanie daną kategorią produktów, to będzie nam jeszcze trudniej się przebić. Zasady wolnego rynku są nieubłagane. Chyba że wykorzystamy omówione wyżej narzędzia i uda nam się przebić przez dużą konkurencję.

Jeśli nie mamy dużego doświadczenia w handlu, powinniśmy też rozważyć mniej popularne dziedziny. Ale tutaj nie możemy działać na oślep. Musimy prześwietlić rynek. Jeżeli chodzi o Allegro, powinniśmy skorzystać z TradeWatcha.

Równie pomocne we wskazaniu ogólnych trendów na rynku może okazać się narzędzie Google Trends. Pokaże nam ono, jakimi produktami użytkownicy internetu się interesują w danym momencie.

Odwiedź nasz kanał na YouTube

Jak więc widać, powodów braku sprzedaży może być wiele — wymieniona lista wyżej oczywiście nie wyczerpuje zagadnienia, ale na pewno pozwoli przeprowadzić swoisty audyt naszej działalności e-commerce.