Sprzedaż przez Internet jeszcze kilkanaście lat temu wydawała się mrzonką. Tylko nieliczni potrafili przewidzieć, że zainteresowanie produktami przeniesie się w dużej mierze do sieci. W latach 90 było to jednak nie do pomyślenia, tym bardziej, że dopiero rozwijały się w naszym kraju wielkie molochy w postaci dyskontów. Dziś już nie dziwi fakt, że handel w Internecie kwietnie, rozwijając się właściwie z każdym rokiem. Jest to również duży potencjał dla przedsiębiorców, którzy chcą zacząć swoją przygodę ze sprzedażą, wybierając choćby model dropshippingu. Dla wielu jest to strzał w dziesiątkę, są jednak tacy, którzy próbują, ale nie osiągają wymiernych efektów. Przyczyna często tkwi w szczególe, dlatego warto spojrzeć, czy nie popełniono błędów, spychających na porażkę. Jak zatem zadbać o sprzedaż w sieci, aby była ona efektywna i przyniosła sukces?

 

Kombinowanie drogą do upadku

Chyba nikt nie lubi niespodzianek, które generują koszty. Niestety są sprzedawcy w sieci, którzy nie są szczerzy na tyle, aby sposób finalizacji był przejrzysty. Zdarza się, że kupujący nie do końca jest pewien tego, ile ostatecznie ma zapłacić za produkt, czy usługę. Ukryte koszty i tak zwane haczyki to nie najlepsza reklama dla sklepu. Warto zatem zadbać, aby zasady kupna były przejrzyste. Co dzięki temu zyskamy? Klient będzie się czuł w naszym sklepie dobrze i zapewne do niego powróci. Ważne jest tutaj również, aby opisy produktów były zgodne z rzeczywistością. Świadczy to o wiarygodności sprzedawcy. Nikt przecież nie lubi kupować kota w worku, a zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, klient powinien otrzymać taki produkt, którego się spodziewał.

 

Prezentacja produktów na stronie sklepu

Pomysł na dyskonty był przede wszystkim taki, aby klient mógł wejść, zobaczyć produkt, dotknąć go i kupić. Wiele razy jest tak, że idąc do sklepu, kupujemy rzeczy, które rzucą się nam w oczy. Nierzadko się zdarza, że są to produkty, które nie były, aż tak potrzebne. Okazuje się, że kupujemy również i przede wszystkim oczami. To właśnie dlatego powinniśmy zadbać o ładny wygląd witryny. Początkujące osoby w dropshippingu bardzo często przeciągają temat optymalizacji swojej witryny pod kątem wizualizacji co jest dużym błędem. Kwestie estetyczne strony mają ogromne znaczenie, a w szczególności to, w jaki sposób prezentowane są produkty. Oczywiście nie warto w tej kwestii przesadzać. Warto jednak zadbać o to, aby zdjęcia produktów były bardzo dobrej jakości, a opis zgodny z faktami.

 

Pytania klientów, warto je wyprzedzić

Kupując produkty, chcemy mieć pewność, że zawsze możemy je zwrócić. Wiedza w temacie, jak to zrobić jest wręcz pożądana. To właśnie o tego typu odpowiedzi warto zadbać na swoim sklepie. Jak to zrobić? Jako konsument wystarczy sobie zadać pytanie, na które chcielibyśmy uzyskać odpowiedź, w trakcie dokonywania zakupu. Znając już pytania, wystarczy utworzyć podstronę z FAQ, w której umieścimy odpowiedzi na pytania, zanim zostaną one zadane. Jeśli jednak znajdą się pytania, na które wcześniej nie umieściliśmy odpowiedzi, koniecznie powinniśmy je zaktualizować. W takich pytaniach i odpowiedziach ważne jest, aby uwzględnić kwestie związane z reklamacjami, zwrotami, wysyłkami, płatnościami i fakturami. Będą to zapewne najpopularniejsze kwestie, o które mógłby zapytać kupujący.

Ścieżka zakupu, czyli najkrótsza z dróg

Wybór produktu to połowa sukcesu w wielu sklepach. Problem pojawia się, kiedy nie bardzo wiemy, jak dokonać transakcji. Tutaj wszystko powinno być funkcjonalne. Proces składania zamówienia nie powinien być skomplikowany, a co za tym idzie, powinien on przebiegać sprawnie. Warto zadbać o to, aby usprawnić ten proces, gdyż ma on ogromne znaczenie dla satysfakcji klienta. Jest to jeden z elementów, który sprawi, że klient wróci, gdyż strona spełnia jego oczekiwania, poprzez swoją funkcjonalność. Ilość kliknięć na stronie ma znaczenie.

 

Czas wysyłki towaru, temat godny uwagi

Zamówienie towaru wiąże się z czasem oczekiwania na jego przyjście. Dziś każdy chce mieć towar szybko, a są też tacy klienci, którzy wręcz się niecierpliwią, aż otrzymają zamówiony produkt. Wysyłka jest niestety piętą achillesową dla wielu sklepów, dlatego warto to odpowiednio zaplanować. Znane jest powiedzenie, że dobra wysyłka to szybka wysyłka. Nie zawsze się jednak tak uda zrobić, dlatego konieczne jest, aby mieć stały kontakt z klientem. Jeśli wiemy, że kurier nie dokona wysyłki w określonym czasie, poinformujmy o tym klienta. Oczekiwanie i frustracja z tym związana to najgorsze, co możemy zapewnić klientom naszego sklepu. Podanie informacji, chociażby takiej, która nie do końca zadowoli naszego klienta, może okazać się najlepszym rozwiązaniem, bo to jednak buduje zaufanie.

 

Wrażenie zdecydowanie tylko to najlepsze

Każdy z nas wie, że wrażenie, jakie ktoś po sobie pozostawi ma znaczenie. Podobnie dzieje się w sklepie internetowym. Jakość obsługi, czas wysyłki i jeszcze coś na koniec, co zwróci uwagę klienta. A może sprawi, że poczuje się on wyjątkowo? Podstawą dla dobrego wrażenia na koniec jest podziękowanie za zrealizowany zakup. Może nie będzie to innowacyjne, bo przecież tak dzieje się już w wielu miejscach z e-commerce. Sprawi jednak, że klient odniesie jeszcze lepsze wrażenie ze współpracy z nami. Oczywiście podziękować można na wiele sposobów i tutaj inwencja twórcza może nam w tym pomóc. Warto też zostawić dobry smak po sobie w sytuacji, która być może nie była dla nas miła. Krytyka, zwrot towaru, a nawet jakaś niezręczna sytuacja, która wynikła w trakcie realizacji zamówienia. Uprzejmość świadczy o profesjonalizmie i wyrozumiałości, te cechy warto uwzględnić w sprzedaży.

Zdanie klienta jest ważne

Badanie oceny innych to dziś wiarygodność społeczeństwa. Na tym opiera się sytuacja polityczna, co możemy często zaobserwować. Nie zaszkodzi też zastosować tę metodę w ramach oceny swojego sklepu, produktów i jakości obsługi. Baza klientów w zupełności wystarczy, aby taką ankietę przeprowadzić. Jak to zrobić? Wystarczy zapytać klienta. Automatyczna ankieta to świetny pomysł, ale jeszcze lepiej będzie, jak kontakt będzie telefoniczny. Wskazówki klientów mogą okazać się najcenniejszym źródłem na poprawę jakości swojego sklepu. Pokażemy tym samy, że bierzemy naszych klientów na poważnie, a ci przyprowadzą do nas innych.

Prowadzenie własnego sklepu internetowego to spore wyzwanie. Nie dlatego, że trzeba znać specjalny język html, ale dziś trzeba się poniekąd przy tym również napracować, jak w tradycyjnym sklepie. Niechlujstwo i brak zaangażowania w jakość obsługi może odstraszyć klienta z każdego sklepu. Nie ma tutaj znaczenia, czy jest to sklep stacjonarny, czy też Internet. „Klient nasz pan”, jak mówi stare porzekadło, dlatego warto zadbać o to, aby klienta zatrzymać i sprawić, aby jeszcze do nas wrócił.